فهرست سخنرانیها
آخرین دروس
دروس تصادفی
دروس پربازدید
■ خارج فقه - مکاسب (۴۷)
■ تاریخ شفاهی (۳)
■ تقریرات
■ خلق عظیم (۱)
■ اصول ۱۴۰۲-۱۴۰۳ (۶۷)
مکاسب ۸۵-۱۳۸۴ (۷۹)
مکاسب ۸۶-۱۳۸۵ (۱۰۵)
مکاسب ۸۷-۱۳۸۶ (۱۱۹)
مکاسب ۸۹-۱۳۸۸ (۱۲۴)
مکاسب ۹۰-۱۳۸۹ (۶۳)
مکاسب ۹۱-۱۳۹۰ (۹۸)
مکاسب ۹۲-۱۳۹۱ (۱۱۲)
مکاسب ۹۳-۱۳۹۲ (۱۰۳)
مکاسب ۹۴-۱۳۹۳ (۱۰۶)
مکاسب ۹۵-۱۳۹۴ (۱۱۰)
مکاسب ۹۶-۱۳۹۵ (۱۱۸)
مکاسب ۹۷-۱۳۹۶ (۱۱۷)
مکاسب ۹۸-۱۳۹۷ (۱۲۸)
مکاسب ۹۹-۱۳۹۸ (۸۳)
مکاسب ۱۴۰۰-۱۴۰۱ (۳۶)
مکاسب ۱۴۰۱-۱۴۰۲ (۵)
مکاسب ۱۴۰۲-۱۴۰۳ (۶۳)
مکاسب ۱۴۰۳-۱۴۰۴
■ خارج اصولمکاسب ۸۶-۱۳۸۵ (۱۰۵)
مکاسب ۸۷-۱۳۸۶ (۱۱۹)
مکاسب ۸۹-۱۳۸۸ (۱۲۴)
مکاسب ۹۰-۱۳۸۹ (۶۳)
مکاسب ۹۱-۱۳۹۰ (۹۸)
مکاسب ۹۲-۱۳۹۱ (۱۱۲)
مکاسب ۹۳-۱۳۹۲ (۱۰۳)
مکاسب ۹۴-۱۳۹۳ (۱۰۶)
مکاسب ۹۵-۱۳۹۴ (۱۱۰)
مکاسب ۹۶-۱۳۹۵ (۱۱۸)
مکاسب ۹۷-۱۳۹۶ (۱۱۷)
مکاسب ۹۸-۱۳۹۷ (۱۲۸)
مکاسب ۹۹-۱۳۹۸ (۸۳)
مکاسب ۱۴۰۰-۱۴۰۱ (۳۶)
مکاسب ۱۴۰۱-۱۴۰۲ (۵)
مکاسب ۱۴۰۲-۱۴۰۳ (۶۳)
مکاسب ۱۴۰۳-۱۴۰۴
اصول ۸۹-۱۳۸۸ (۱۲۱)
اصول ۹۰-۱۳۸۹ (۹۵)
اصول ۹۱-۱۳۹۰ (۹۸)
اصول ۹۲-۱۳۹۱ (۱۱۳)
اصول ۹۳-۱۳۹۲ (۱۰۴)
اصول ۹۴-۱۳۹۳ (۱۰۸)
اصول ۹۵-۱۳۹۴ (۱۰۹)
اصول ۹۶-۱۳۹۵ (۱۲۰)
اصول ۹۷-۱۳۹۶ (۱۱۸)
اصول ۹۸-۱۳۹۷ (۱۳۵)
اصول ۹۹-۱۳۹۸ (۸۴)
اصول ۱۴۰۰-۱۴۰۱ (۳۷)
اصول ۱۴۰۱-۱۴۰۲ (۳)
اصول ۱۴۰۲-۱۴۰۳
اصول ۱۴۰۳-۱۴۰۴
■ مکاسب ۸۸-۱۳۸۷ (۱۰۹)اصول ۹۰-۱۳۸۹ (۹۵)
اصول ۹۱-۱۳۹۰ (۹۸)
اصول ۹۲-۱۳۹۱ (۱۱۳)
اصول ۹۳-۱۳۹۲ (۱۰۴)
اصول ۹۴-۱۳۹۳ (۱۰۸)
اصول ۹۵-۱۳۹۴ (۱۰۹)
اصول ۹۶-۱۳۹۵ (۱۲۰)
اصول ۹۷-۱۳۹۶ (۱۱۸)
اصول ۹۸-۱۳۹۷ (۱۳۵)
اصول ۹۹-۱۳۹۸ (۸۴)
اصول ۱۴۰۰-۱۴۰۱ (۳۷)
اصول ۱۴۰۱-۱۴۰۲ (۳)
اصول ۱۴۰۲-۱۴۰۳
اصول ۱۴۰۳-۱۴۰۴
■ تاریخ شفاهی (۳)
■ تقریرات
تقریرات بحث خارج - فقه (۱۴)
تقریرات بحث خارج -اصول (۳)
تقریرات بحث خارج - فقه ولائی (۳)
تقریرات بحث خارج - رجال (۵)
■ خارج فقه - حج (۲۰۶)تقریرات بحث خارج -اصول (۳)
تقریرات بحث خارج - فقه ولائی (۳)
تقریرات بحث خارج - رجال (۵)
■ خلق عظیم (۱)
■ اصول ۱۴۰۲-۱۴۰۳ (۶۷)
آخرین دروس
- مکاسب 1402-1403 » فقه یک شنبه 1403/3/13
- اصول 94-1393 » شنبه - 25 – 11 - 1393 اصول عملیه ـ احتیاط ـ تنجیز علم اجمالی
- اصول 94-1393 » سهشنبه - 21 – 11 - 1393 اصول عملیه ـ احتیاط ـ تنجیز علم اجمالی
- اصول 94-1393 » دوشنبه - 20 – 11 - 1393 اصول عملیه ـ احتیاط ـ تنجیز علم اجمالی
- اصول 94-1393 » یکشنبه - 19 – 11 - 1393 اصول عملیه ـ احتیاط ـ تنجیز علم اجمالی
- اصول 94-1393 » شنبه - 18 – 11 - 1393 اصول عملیه ـ احتیاط ـ تنجیز علم اجمالی
- اصول 94-1393 » چهارشنبه- 15 – 11 - 1393 اصول عملیه ـ احتیاط ـ تنجیز علم اجمالی
- مکاسب 94-1393 » شنبه - 9 – 12 - 1393 مکاسب محرمه ـ نوح بالباطل [روایات نیاح]
- مکاسب 94-1393 » چهارشنبه - 6 – 12 - 1393 مکاسب محرمه ـ نوح بالباطل [روایات نیاح]
- مکاسب 94-1393 » سهشنبه - 5 – 12 - 1393 مکاسب محرمه ـ نوح بالباطل [روایات نیاح]
دروس تصادفی
- مکاسب 94-1393 » دوشنبه - 6 – 11 - 1393 مکاسب محرمه ـ لهو ـ [بررسی روایات ملاهی (جامع الاحادیث)] ـ کلام شیخ
- اصول 1402-1403 » اصول فقه دوشنبه 1402/9/20
- مکاسب 1402-1403 » فقه شنبه 1402/11/14
- اصول 94-1393 » شنبه – 24 – 8 - 1393 اصول عملیه ـ برائت ـ تنبیهات برائت ـ اصالة عدم تذکیه
- اصول 89-1388 » خارج اصول 89-1388
- مکاسب 94-1393 » چهارشنبه – 16 - 7 – 1393 مکاسب محرمه ـ کذب ـ خلف وعد ـ [روایات امامیه در خلف وعد ـ کتاب بحار]
- مکاسب 86-1385 » خارج فقه 86-1385
- مکاسب 97-1396 » فقه شنبه 1397/2/15
- خارج فقه - مکاسب » خارج فقه - مکاسب - اعتبار رساله «محکم و متشابه»
- مکاسب 93-1392 » خارج فقه 93-1392
دروس پربازدید
- تقریرات بحث خارج - فقه ولائی » تقریرات بحث خارج فقه ولائی - بقیه ادله ولایت فقیه و شروط حاکم و والی
- مکاسب 96-1395 » فقه یک شنبه 1396/1/27 مکاسب محرمه
- تقریرات بحث خارج - فقه ولائی » تقریرات بحث خارج فقه ولائی - بیت المال و سجن
- تقریرات بحث خارج - فقه » تقریرات بحث خارج فقه - غیبت
- تقریرات بحث خارج - فقه » تقریرات بحث خارج فقه - قمار و قیادة
- تقریرات بحث خارج - فقه ولائی » تقریرات بحث خارج فقه ولائی - بحث ولایت معصومین علیهم السلام و ادله روایی ولایت فقیه
- خارج فقه - مکاسب » خارج فقه - مکاسب - راه فنی بررسی حکم بیع بول شتر
- اصول 96-1395 » اصول یک شنبه 1396/2/17
- تقریرات بحث خارج - فقه » تقریرات بحث خارج فقه -بحث دهن متنجس و قاعدة حرمت بیع نجس و حرمت بیع متنجس و حیازت و اختصاص و حق سبق
- تقریرات بحث خارج - فقه » تقریرات بحث خارج فقه - غنا
۷ اسفند ۸۸
خارج مکاسب ـ 36
راه فنی بررسی حکم بیع بول شتر (و به طور کلی هر شیء دیگری) این است که ابتدا در مورد جواز انتفاع به آن بحث کنیم، سپس در مورد مالیت آن و در مرحله سوم در مورد صحت بیع آن. ما فعلاً در مورد حکم انتفاع به آن (شرب و غیر شرب) بحث میکنیم. روایت اول در این زمینه را بررسی کردیم و عرض کردیم که طبق احتمالی که مرحوم شیخ در مورد روایت لحم بخاتی دادند، احتمالاً این روایت نیز از آراء همان گروه باشد و انتساب آن به امام معصوم بسیار مشکل است. البته دو قسمت دیگر از این روایت را نیز مرحوم کلینی در اطعمه و اشربه نقل کرده که یکی در مورد نمک است و دیگری در مورد سیب که مضمون این دو قسمت مشکلی ندارد، هر چند به لحاظ مضمون منفرد است.
خطابیه (اصحاب ابیالخطاب) گروه منحرفی در کوفه بودند، حدود هفتاد نفر که معتقد به قیام مسلحانه بودند و خود را شیعه جعفری میدانستند و شعار آنان هم «لبیک یا جعفر» بود، در حالی که امام صادق(ع) به شدت از آنان تبری میکردند. قیام خود را از مسجد کوفه آغاز کردند، اما هنوز از در مسجد خارج نشده بودند که همه توسط قوای حکومتی کشته شدند، به جز یک نفر که گمان کردند کشته شده، اما مجروح شده بود که همان ابوخدیجه معروف (سالم بن مکرم جمال) میباشد.
حدیث دوم را مرحوم برقی در محاسن نقل کرده است: «عن نوح بن شعیب عن بعض أصحابه عن موسى بن عبد الله بن الحسن[۱] قال سمعت أشیاخنا یقولون إن ألبان اللقاح شفاء من کل داء و عاهة».
این حدیث را مرحوم کلینی نیز به نقل از برقی در کافی نقل کرده است: «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ نُوحِ بْنِ شُعَیْبٍ …». ما کراراً عرض کردهایم که کتاب محاسن از مصادر کتاب کافی است، اما برخی از روایات در کافی وجود دارد، اما در محاسن موجود نیست، و بالعکس.
«نوح بن شعیب» مشکلی ندارد. «بعض اصحابنا» اجمال دارد. «موسی بن عبدالله بن الحسن» پسر عبدالله محض پسر حسن مثنی پسر امام حسن مجتبی(ع)، برادر محمد نفس زکیه و ابراهیم قتیل باخمراء است. البته توثیقی نزد ما ندارد.
متن روایت
«أَلْبَانُ اللِّقَاحِ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ عَاهَةٍ وَ لِصَاحِبِ الْبَطَنِ أَبْوَالُهَا»
«لقاح» جمع «لقوح» (به فتح لام) است، به معنای شتری که آماده حامله شدن و دارای شیر است.
ذیل روایت در محاسن نیامده است. کتاب محاسن مشکلی دارد؛ به تعبیر مرحوم نجاشی: «و قد زید فی المحاسن و نقص». نسخ آن کم و زیاد دارد. توضیح این مطلب بعداً خواهد آمد. به هر حال، نبودن این ذیل در محاسن موجود مشکلی ندارد؛ چون در نسخهای که در اختیار مرحوم کلینی بوده، وجود داشته است.
«صاحب البطن» کسی است که دارای بیماری شکمروش است.
روایت از نظر سندی مشکل دارد، البته تعبیر روایت هم در مورد این متن درست نیست؛ چون بازگشت آن به سادات بنی الحسن است، نه به ائمه(ع)، اما مضمون آن از نظر علمی درست است؛ چون بول شتر یک حالت ضد سمی دارد و برای درمان بیماریهایی که ناشی از نوعی مسمومیت باشد، نافع است. و شکمروش نیز اسباب مختلفی دارد که مسمومیت یکی از اسباب آن است.
و شاید مثل مرحوم کلینی نیز با نظر به صحت مضمون آن را نقل کردهاند.
روایت سوم از کتاب «طب الأئمه» نقل شده است. مرحوم نجاشی در فهرست خود از این کتاب نام برده و آن را تأیید نیز کرده است، اما معظم اسانید روایات این کتاب بسیار ضعیف است.
«أبو جعفر أحمد بن محمد قال حدثنا أبی محمد بن خالد عن محمد بن سنان السنانی عن المفضل بن عمر قال سألت أبا عبد الله(ع) قلت یا ابن رسول الله إنه یصیبنی ربو[۲] شدید إذا مشیت حتى لربما جلست فی مسافة ما بین داری و دارک فی موضعین قال یا مفضل اشرب له أبوال اللقاح قال فشربت ذلک فمسح الله دائی»
«ابوجعفر أحمد بن محمد» حتی در این طبقه مشترک است. از عبارت بعدی (أبی) معلوم میشود مراد برقی پسر صاحب کتاب محاسن است. «محمد بن سنان» هم ضعیف است. در مورد «مفضل بن عمر» نیز بحث زیاد است.
روایت بعدی نیز از طب الائمه نقل شده است. «أحمد بن الفضل الدامغانی قال حدثنا محمد قال حدثنا إسماعیل بن عبد الله عن زرعة عن سماعة بن مهران قال سألت أبا عبد الله(ع) عن شرب الرجل أبوال الإبل و البقر و الغنم تنعت له من الوجع هل یجوز أن یشرب قال نعم لا بأس بها»
«أحمد بن فضل» را نمیشناسیم. تشخیص «محمد» و «اساعیل بن عبد الله» نیز در این طبقه مشکل است.
روایت بعدی از طریق عمار بن موسی ساباطی نقل شده است. «مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِیدٍ عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ … وَ سُئِلَ عَنْ بَوْلِ الْبَقَرِ یَشْرَبُهُ الرَّجُلُ قَالَ إِنْ کَانَ مُحْتَاجاً إِلَیْهِ یَتَدَاوَى بِهِ شَرِبَهُ وَ کَذَلِکَ بَوْلُ الْإِبِلِ وَ الْغَنَم»
عمار از منطقه ساباط بوده که تقریباً جنوب بغداد فعلی است. عمار از بزرگان فطحیه است. کتاب معروفی هم داشته و روایات آن در مصادر ما زیاد است. روایات عمار بسیار به شذوذ معروف است. شاید چیزی در حدود هفتاد یا هشتاد درصد روایات او شاذ است و اصحاب به آن عمل نکردهاند.
ما برای اولین بار به این نتیجه رسیدیم که کتاب عمار با فتوا ممزوج است، شبیه کتاب «من لایحضره الفقیه». حدود ده درصد از روایات موجود عمار را مرحوم کلینی نقل کرده، حدود پانزده تا بیست درصد را مرحوم صدوق نقل کرده و بقیه را شیخ طوسی منفرداً نقل کرده است.
کتاب نسخ مختلفی داشته است. معروفترین نسخه ان که به ما رسیده، نسخهای است که تمام روات آن هم مدائنیاند (به استثنای راوی اول) و هم فطحی، که از احمد بن الحسن پسر ابن فضال که کوفی است، شروع میشود تا به عمار میرسد. و همه این عده هم توثیق شدهاند.
فرق اساسی این روایت با روایت قبلی در این است که در روایت قبل، قید در کلام سائل بود که به اعتقاد علماء موجب تقیید کلام امام نمیشود، اما در این روایت قید در کلام امام وجود دارد. چون قید اگر در کلام سائل باشد، در حقیقت موضوع حکم را میسازد و موضوع مفهوم ندارد؛ چون از باب لقب است.
به احتمال قوی، عبارت «و کذلک بول الإبل و الغنم» کلام عمار باشد.
[۱]. در کافی «موسی بن عبدالله بن الحسین» آمده که غلط است.
[۲]. «ربو» یا آسم مرضی است تنفسی.