دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » یعقوب بن یزید
- مقالات رجالی ـ فهرستی » فضل بن شاذان ـ عبدالواحد بن محمد بن عبدوس النیسابوری العطار
- مقالات اصولی » فضاهای هفتگانه در طرح مباحث اصولی (1)
- نکات دروس خارج اصول فقه » توثیق فهرستی
- نکات دروس خارج فقه » إجماع نزد أهل سنّة
- نکات دروس خارج اصول فقه » قاعده فراغ قاعده تجاوز
- مقالات رجالی ـ فهرستی » سهل بن زیاد (غلو) ضعیف فی الحدیث
- نکات دروس خارج اصول فقه » جواز نظر به موهای زنان اهل ذمة
- نکات دروس خارج اصول فقه » آیا فقه شیعه حاشیه بر فقه أهل سنت است؟
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
مثلاً حمید ـ که نجاشی نوشته رجال دارد (سمع الكتب وصنّف كتاب الجامع في أنواع الشرائع، كتاب الخمس، كتاب الدعاء، كتاب الرجال [فهرست أسماء مصنّفي الشيعة (رجال النجاشي)، ص 132، ش 339]) ـ واقفی است، عبد الله بن جبله ـ زمان حضرت جواد (ع) ـ هم رجال دارد (كان عبد الله واقفا ، وكان فقيها ثقة مشهورا. وله كتب، منها: كتاب الرجال [فهرست أسماء مصنّفي الشيعة (رجال النجاشي)، ص 216، ش 563]) و واقفی است. علیّ بن فضّال هم رجال دارد و فطحی است (كان فطحياًّ...، وقد صنّف كتباً كثيرة، منها ما وقع إلينا: ...، كتاب الرجال [فهرست أسماء مصنّفي الشيعة (رجال النجاشي)، ص 258، ش 676]). البته به ابنفضّال پدر هم رجال نسبت دادهاند، که فکر نمیکنم درست باشد. ابنعقده هم که زیدی است رجال دارد (كان كوفيّاً زيديّاً جاروديّاً، على ذلك حتى مات... . له كتب، منها: ...، كتاب الرجال [فهرست أسماء مصنّفي الشيعة (رجال النجاشي)، ص 94، ش 233]). لذا ما این احتمال را مطرح کردیم که اینها چون مستقیما به اهل بیت رجوع نمی کردند به رجال و تعبد روآوردند ( البته فهرست هم تعبد است و لذا آن را بررسی میکنیم. اگر یقینی بود که آن را بررسی نمیکردیم). مثلا عبد الله بن جبله که بعد از موسی بن جعفر به حضرت رضا (ع) و حضرت جواد (ع) اعتقاد ندارد برای معرفت حدیث راهی غیر از رجال ندارد. اگر خود امام (ع) هم مثل شافعی (صاحب کتاب «الأُمّ») کتاب داشتند طبعاً روش بحث ما عوض میشد. اهل سنت هم (شبیه این بحث را) دارند، «موطّا» را به روایت مصریها و به روایت مدنیها دارند. شاید بتوان مباحث فهرستی «تهذیب الکمال» را ـ که کتاب بسیار جامعی است و بعدیها نوعاً تعلیقات بر آنند ـ به شکل نصف یک جلد جمعآوری کرد، ولی آنها مباحث فهرستی را بر عکس ما جدا نکردند.
علت بحثهای فهرستی ما این شد که ـ صرفنظر از رسالۀ حقوق منسوب به حضرت سجّاد (ع) ـ ایشان و بعد حضرت باقر و حضرت صادق (ع) ـ که تولید علم توسط این سه بزرگوار شروع شد ـ خودشان ننوشتند، بلکه این را بعضی از شیعیان در کوفه نوشتند. بعدها در مقام نقل گاهی نوشته را به دیگران میدادند و میگفتند: این را من از فلان دارم. این زیربنای فهرست شد. عدهای هم شفاهی میگفتند و خواهینخواهی کتابی در کار نبود و طبعاً بحث میشد که این ثقه است؟ ضابط است؟ از امام (ع) شنیده؟ (حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج فقه ۱۳۹۶/۷/۳۰ )