دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- نکات دروس خارج اصول فقه » حکم ثانوی - اکراه و اضطرار
- نکات دروس خارج فقه » آیات معاملات
- نکات دروس خارج اصول فقه » مصلحت_سلوکی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » احمدبن زیاد الهمدانی
- نکات دروس خارج اصول فقه » متعلق تکلیف
- مقالات اجتماعی » حکومت اسلامی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » احمد_بن_محمد_یحیی_العطار
- نکات دروس خارج اصول فقه » فایده استثناء
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ابان بن تغلب و روایات او
- نکات دروس خارج اصول فقه » مضمرات زراره
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
مرحوم نجاشی دربارۀ سهل بن زیاد نوشته: كان أحمد بن محمّد بن عيسى يشهد عليه بالغلوّ والكذب وأخرجه من قمّ إلى الريّ. این غلو سیاسی است، نه اینکه سهل بن زیاد ائمه را خدا میدانسته یا نماز نمیخوانده. مراد غلو سیاسی است که تاثیرگذار در میراث علمی بوده است. مرحوم احمد اشعری که سهل بن زیاد را بیرون میکند و به او نسبت کذب میدهد مراد کذب مصطلح نیست. یک جهتش این است که ـ هر دو قمی بوده اند و رفته اند کوفه تحمل حدیث کردهاند ـ اگر میگویی: «عن الوشّاء» یعنی از او شنیده ام، در حالی که تو در کتاب او دیده ای و از خودش نشنیده ای و به نحو وجاده بوده و باید بگویی: في کتاب الوشّاء. اصلا بحث بود که: العنعنة تساوق الاتصال یا أعم منه؟ سهل عنعنه را مساوق با اتصال میدانسته و احمد نمیدانسته.و این کذب نیست. البته از ابتدا در عبارت نجاشی دقت نشده است. او از اول دربارۀ سهل میگوید: كان ضعيفاً في الحديث، غير معتمد فيه. بعد میگوید: وكان أحمد بن محمّد بن عيسى يشهد عليه بالغلوّ والكذب. یعنی: جناب احمد نگو: کذب، بگو: ضعیف في الحدیث. این مبنای اوست، کذب نیست. انصافا خیلی لطیف تعبیر کرده. این دو در عبارت نجاشی به هم متصل اند، نه اینکه دو مطلب باشد. اصلا مگر میشود کلینی بیش از 900 مورد در کافی از یک کذاب نقل کند؟
آنچه برای نجاشی مهم است تاثیرگذاری غلو در میراثهای علمی است که قبول بکنیم یا نکنیم. دیگران همۀ اقسام غلو را یکی گرفته و در نتیجه دچار مشکل شده اند