کتاب الطهارة (۲)
کتاب الصوم (۶)
کتاب الحج و العمرة (۲)
کتاب الزکاة
کتاب الخمس (۲)کتاب الجهاد
کتاب الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر
ابواب الإیقاعات
أبواب الأحکام
کتاب الأطعمة و الأشربة (۱)
کتاب الغصب
کتاب الشفعة
کتاب إحیاء الموات
کتاب اللقطة
کتاب الإرث
کتاب القضاء
الأفعال المحرمة (۱)
فلسفه فقه (۳)
القواعد الفقهية (۲)
تاریخ فقه (۳)
فقه الأخلاق (۱)
رجال شیعه
کلیات رجالی
مفردات رجالی
رجال اهل سنت
کلیات رجالی
مفردات رجالی
کلیات فهرستی
مفردات فهرستی
فقه الحدیث (۱)
دعا و زیارات (۳)
مباحث الفاظ
اصول عملیه
برائت
تخییر
احتیاط
استصحاب
■ امور عامه (۱۰)
■ تفسیر و علوم قرآن (۲)
تفسیر
علوم قرآن
■ تراجم
تراجم شیعه
تراجم اهل سنت
ملل و نحل
آخرین پرسشها
- کتاب الصلاة » در نماز استیجاری اگر با اجیر مقدار مستحبات قید نشود ، تکلیف اجیر چیست؟
- فقه » آیا میتوانیم در وقت نماز به رسانه ها اعتماد کنیم ؟
- کتاب الصلاة » حکم نماز جمعه در عصر غیبت چیست ؟
- فقه » در مورد حرمت مطلق غنا و موسیقی ،حکم زنگ موبایل و تلفن به چه صورت است؟
- کتاب الصید و الذباحة » حکم شرعی ماهیانی که با چشم غیر مسلح فلس ندارند چیست؟
- مسائل مستحدثه » آیا چشم مسلح مانند میکروسکوپ و تلسکوپ حجیت دارد ؟
- کتاب الأطعمة و الأشربة » سلام علیکم حکم خوردن و آشامیدن در مسجد چیست ؟
- فلسفه فقه » آیا شرط متاخر باماهیت فلسفی در مسائل فقهی قابل تصور است؟
- اصول فقه » آیا شیخ مفید منکر خبر واحد است؟
- الأبواب الإقتصادية » گرفتن وام ازدواج که کارمزد چهار درصد دارد حرام است یا نه؟؟
پرسشهای تصادفی
- حدیث » عنوان «باب نادر» در کتب روایی
- اصول فقه » علل تداخل اصول فقه با علم منطق
- علوم الحدیث » هل الشيخ النجاشي يحتاج الى توثيق
- فقه » قضای مطلق نذر
- علوم الحدیث » ابو عبدالله احمد بن محمد سیاری و کتاب القرائات او
- أبواب المعاملات » ازدواج با نامادری
- امور عامه » تا چه مقدار از خاک کربلا ،تربت محسوب میشود؟
- کتاب الأطعمة و الأشربة » سلام علیکم حکم خوردن و آشامیدن در مسجد چیست ؟
- أبواب المعاملات » حکم خرید و فروش و معاملات ارز دیجیتال
- فقه » حکم قمه زنی
پرسشهای پربازدید
- حدیث » منظور از قول معصوم در مورد (علینا القاء الاصول الیکم وعلیکم التفرع) چیست؟
- فقه » فروش و اجاره عین معین یا کلی در معین یا کلی فی الذمه
- حدیث » اعتبار دعای فرج (الهي عظم البلاء..)
- حدیث » نظر استاد در مورد لیلة الرغائب
- فقه » حکم قمه زنی
- علوم الحدیث » سند روایت لیلة الرغائب
- ابواب العبادات » بازکردن حنک عمامه
- علوم الحدیث » ابو عبدالله احمد بن محمد سیاری و کتاب القرائات او
- امور عامه » نحوه تقلید از حضرتتان چگونه است؟ آیا رساله انتشار یافته ؟
- أبواب المعاملات » ازدواج با نامادری
خدا به شما خیر دهد.
می بخشید دو روایت هست در مورد اینکه بر ائمه القاء اصول هست و بر ما تفریع . در منابع در دسترس ما خوب دو روایت به این مضمون هست.
أحمد بن محمد بن أبی نصر عن أبی الحسن الرضا (ع) قال علینا إلقاء الاصول إلیکم هشام أبی سالم عن أبی عبد الله (علیه السلام) و علیکم التفرع . أبی عبد الله علیه السلام قال: إنما علینا أن نلقد إلیکم الاصول و علیکم التفریع.
ما دنبال این هستیم که اولا اینکه علینا و انما دارد ایا القاء اصل را فقط منحصر به ائمه می کنند و سوال دوم این هست که این سوال مهم هست در واقع که این روایات در چه فضایی صادر شده اند. ایا در این فضا هستند که کسی از ایشان یک سوال پرسیده و امام علیه السلام جواب ایشان را داده اند و بعد یک قاعده کلی فرموده اند و بعد اینچنین روایتی را فرموده اند؟ برای مثال.
وقد تقدم حدیث زرارة عن أبی جعفر (ع) قال: قلت فإن حرک إلی جانبه شیء ولم یعلم به قال لا حتی یستیقن أنه قد نام حتی یجیء من ذلک أمر بین و إلا فإنه علی یقین من وضوئه و لا تنقض الیقین أبدا بالشک و إنما تنقضه بیقین آخر.
ایا مثلا این روایت بعد از همچین روایاتی صادر شده اند ؟ مشکل ما این است که نمی توانیم نسبت به اصول مطمظن باشیم که آیا اصول همین قواعد کلی هستند که امام می فرمایند یا منظور از اصول مسئله دیگری هست؟
میشه خواهش کنم که این سوالات رو بنویسید چون دقیق هستند.
بسم الله الرحمن الرحیم
راجع به دو روایت القاء اصول و تفریع (یکی از امام رضا و دیگری از امام صادق (علیهما السلام) تا انجا که اطلاع دارم منحصر به همین دو روایت است که آورده اید .مصدر آن دوهم منحصربه کتاب ابن ادریس ،در آخر کتاب ،باصطلاح بخش متطرفات می باشد .خود ابن ادریس آن دو را از کتاب بز نظی نقل کرده است. در صحن آن بخش بین اعلام اختلاف واقع شده، عده ای آن دو را ـ صحیح می دانند و عده ای هم بخاطر روشن نبودن طریق ابن ادریس به کتاب بزنظی آن را مرسل می دانند مرحوم استاد در اوائل کتاب مصباح الفقاهه از آنها تعبیر به صحیحه می فرمودند ولی بعدها آن را ضعیف می شمردند. بهر حال شاید مشهورتر در السنه أصحاب تعبیر به صحیحه باشد .ولی بنده با شواهدی اثبات کرده ام که ظاهراً ابن ادرس اینجا این کتاب را( جامع )بزنطی تصور کرده اند و اصولاً روشن نیست این کتاب که ایشان از آن به عنوان (جامع البزنطی) یا الجامع للبزنطی نام برده اند متعلق به کیست؟ طبق شواهد موجودـ که اینجا محل بیان آنها نیست ـ معلوم نیست این کتاب همان (جامع بزنطی) معروف باشد .خود بنده هنوز نتوانسته ام به حدس حقیقت این کتاب را در یابم وخود این تعبیر (القاء الاصول) و (تفریع) فقط در این دو روایت و فقط در همین کتاب آمده است اصل آن کاملاً مشکوک است ، حداقل آنکه مرسل باشد و دلیل بر حجیت آن نیست بقیه مطالب سؤال خود بخود روشن است .
راجع به
صحیحه زرارة ـ با قطع نظر از بحثهای مصدری ـ در خود روایت از آن مطلب تعبیر به
(اصلی) نشده است ، واین احتمال ـ که اخباریها بر آن اصرار دارند ـ وارد است که ناظر
به شک در طهارت باشد . که امام استصحاب طهارت ـ علی کلام فیه ـ می فرمایند. جاهای
دیگر تعبیر به (اصل) یا (اصول) داریم که شرح آن مجال بیشتری می طلبد.
وفقکم الله
لکل خیر . و أسألکم الدعاء فی مظان الاجابة.