ارسال سوال سریع
بروزرسانی: ۱۴۰۳/۱۱/۱۳ زندگینامه کتب مقالات تصاویر سخنرانی دروس پرسش‌ها اخبار ارتباط با ما
دسته بندی موضوعی آخرین پرسش‌ها پرسش‌های تصادفی پرسش‌های پربازدید
■ فقه (۲۷)
ابواب العبادات (۹)
کتاب الصلاة (۲)
کتاب الطهارة (۲)
کتاب الصوم (۶)
کتاب الحج و العمرة (۲)

کتاب الزکاة

کتاب الخمس (۲)

کتاب الجهاد

کتاب الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر

أبواب المعاملات (۸)

ابواب الإیقاعات

کتاب الطلاق و ما یناسبها (۱)

کتاب الإقرار

کتاب الجعالة

کتاب الأیمان و النذور

أبواب الأحکام

کتاب الصید و الذباحة (۱)
کتاب الأطعمة و الأشربة (۱)

کتاب الغصب

کتاب الشفعة

کتاب إحیاء الموات

کتاب اللقطة

کتاب الإرث

کتاب القضاء

مسائل مستحدثه (۸)
الأفعال المحرمة (۱)
فلسفه فقه (۳)
القواعد الفقهية (۲)
تاریخ فقه (۳)
فقه الأخلاق (۱)
■ علوم الحدیث (۸)

رجال شیعه

کلیات رجالی

مفردات رجالی

رجال اهل سنت

کلیات رجالی

مفردات رجالی

فهرست و کتابشناسی (۸)

کلیات فهرستی

مفردات فهرستی

حدیث (۱۳)
فقه الحدیث (۱)
دعا و زیارات (۳)
■ اصول فقه (۵)

مباحث الفاظ

اصول عملیه

برائت

تخییر

احتیاط

استصحاب

■ تاریخ (۴)
■ امور عامه (۱۰)
■ تفسیر و علوم قرآن (۲)

تفسیر

علوم قرآن

■ اخلاق (۳)

■ تراجم

تراجم شیعه

تراجم اهل سنت

■ عقاید و کلام (۶)

ملل و نحل

خمس وادله تحلیلی آن

با سلام خدمت استاد گرامی. در جواب سؤالی فرمودید: ادله تحلیلی خمس اختصاص به زمان غیبت ندارد، ومراد جواز تصرف در اموال کسانی است که یا قائل به خمس نیستند، ویا خمس خود را نمی پراد.ند، آیا منظور شما این است که مصرف مال افرادی که خمس نمی دهند یا اعتقاد به خمس ندارند اشکال ندارد ولازم نیست خمس آن مقدار مصرفی را بپرادازیم؟

بسمه تعالی

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

ظاهر الدله همان است که فرمودید ولی مشهور بین فقهاء اختصاص ادله به کسانی که به خمس ارباح مکاسب  - مانند اهل سنت  - قائل نیستند ولی بنظر میرسد شامل کسانی که پرداخت هم نمی کنند بشود والله العالم.

 

تاریخ: [۱۳۹۵/۵/۴]     بازدید: [4421]

ارسال سوال