دسته بندی موضوعی
آخرین پرسشها
پرسشهای تصادفی
پرسشهای پربازدید
■ فقه (۲۷)
فهرست و کتابشناسی (۸)
حدیث (۱۳)
فقه الحدیث (۱)
دعا و زیارات (۳)
■ اصول فقه (۵)
■ تاریخ (۴)
■ امور عامه (۱۰)
■ تفسیر و علوم قرآن (۲)
■ اخلاق (۳)
■ عقاید و کلام (۶)
ابواب العبادات (۹)
الأفعال المحرمة (۱)
فلسفه فقه (۳)
القواعد الفقهية (۲)
تاریخ فقه (۳)
فقه الأخلاق (۱)
■ علوم الحدیث (۸)کتاب الصلاة (۲)
کتاب الطهارة (۲)
کتاب الصوم (۶)
کتاب الحج و العمرة (۲)
أبواب المعاملات (۸)کتاب الطهارة (۲)
کتاب الصوم (۶)
کتاب الحج و العمرة (۲)
کتاب الزکاة
کتاب الخمس (۲)کتاب الجهاد
کتاب الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر
ابواب الإیقاعات
أبواب الأحکام
کتاب الصید و الذباحة (۱)
کتاب الأطعمة و الأشربة (۱)
مسائل مستحدثه (۸)کتاب الأطعمة و الأشربة (۱)
کتاب الغصب
کتاب الشفعة
کتاب إحیاء الموات
کتاب اللقطة
کتاب الإرث
کتاب القضاء
الأفعال المحرمة (۱)
فلسفه فقه (۳)
القواعد الفقهية (۲)
تاریخ فقه (۳)
فقه الأخلاق (۱)
رجال شیعه
کلیات رجالی
مفردات رجالی
رجال اهل سنت
کلیات رجالی
مفردات رجالی
کلیات فهرستی
مفردات فهرستی
فقه الحدیث (۱)
دعا و زیارات (۳)
مباحث الفاظ
اصول عملیه
برائت
تخییر
احتیاط
استصحاب
■ امور عامه (۱۰)
■ تفسیر و علوم قرآن (۲)
تفسیر
علوم قرآن
■ تراجم
تراجم شیعه
تراجم اهل سنت
ملل و نحل
آخرین پرسشها
- کتاب الصلاة » در نماز استیجاری اگر با اجیر مقدار مستحبات قید نشود ، تکلیف اجیر چیست؟
- فقه » آیا میتوانیم در وقت نماز به رسانه ها اعتماد کنیم ؟
- کتاب الصلاة » حکم نماز جمعه در عصر غیبت چیست ؟
- فقه » در مورد حرمت مطلق غنا و موسیقی ،حکم زنگ موبایل و تلفن به چه صورت است؟
- کتاب الصید و الذباحة » حکم شرعی ماهیانی که با چشم غیر مسلح فلس ندارند چیست؟
- مسائل مستحدثه » آیا چشم مسلح مانند میکروسکوپ و تلسکوپ حجیت دارد ؟
- کتاب الأطعمة و الأشربة » سلام علیکم حکم خوردن و آشامیدن در مسجد چیست ؟
- فلسفه فقه » آیا شرط متاخر باماهیت فلسفی در مسائل فقهی قابل تصور است؟
- اصول فقه » آیا شیخ مفید منکر خبر واحد است؟
- الأبواب الإقتصادية » گرفتن وام ازدواج که کارمزد چهار درصد دارد حرام است یا نه؟؟
پرسشهای تصادفی
- کتاب الأطعمة و الأشربة » سلام علیکم حکم خوردن و آشامیدن در مسجد چیست ؟
- کتاب الصید و الذباحة » حکم شرعی ماهیانی که با چشم غیر مسلح فلس ندارند چیست؟
- اصول فقه » مراد از سنت نبی (ص)
- حدیث » علت استفاده کلینی از الفاظ و تعابیر مجهول
- الأفعال المحرمة » حکم الغناء و الموسیقی
- مسائل مستحدثه » کشتهشدگان حادثه منا
- ابواب العبادات » حکم انتقال نجاست از پایین به بالا
- تاریخ تشیع » موضع ائمه در برابر قیام زید و مختار
- علوم الحدیث » ابو عبدالله احمد بن محمد سیاری و کتاب القرائات او
- دعا و زیارات » اعتبار لیلة الرغائب
پرسشهای پربازدید
- حدیث » منظور از قول معصوم در مورد (علینا القاء الاصول الیکم وعلیکم التفرع) چیست؟
- فقه » فروش و اجاره عین معین یا کلی در معین یا کلی فی الذمه
- حدیث » اعتبار دعای فرج (الهي عظم البلاء..)
- حدیث » نظر استاد در مورد لیلة الرغائب
- علوم الحدیث » سند روایت لیلة الرغائب
- فقه » حکم قمه زنی
- ابواب العبادات » بازکردن حنک عمامه
- علوم الحدیث » ابو عبدالله احمد بن محمد سیاری و کتاب القرائات او
- امور عامه » نحوه تقلید از حضرتتان چگونه است؟ آیا رساله انتشار یافته ؟
- أبواب المعاملات » ازدواج با نامادری
آیا قضای نذر واجب است؟
به نظر ما هرچه نذر کرد و انجام نداد طبق قاعده باید آن را قضا کند؛ چون با خواندن
صیغة نذر لله علی أن أفعل کذا، آن عمل ملک خدا میشود زیرا لام و علی مفید ملکیت
است. و از نظر شواهد تاریخی در ذهن انسان جاهلی قبل از اسلام هم از نذر، ملک میفهمیدند؛ زیرا قرآن کریم میفرماید:
«و جعلوا لله مما ذرأ من الحرث و الأنعام نصیبا فقالوا هذا لله بزعمهم و هذا
لشرکائنا»[1]، در
اینجا هم کلمة لام و هم کلمة شرکائنا مفید ملکیت هستند. این مطلب را المفصل فی
تاریخ العرب دکتر جواد علی هم نوشته است و حرفش درست است. البته آقای خویی در
نذر قائل به ملکیت نیست بلکه قائل به مجرد تکلیف است لذا فقط در خصوص نذر روزه
که دلیل خاص دارد که اگر نگرفت باید قضا کند، این مطلب را پذیرفته است ولی به نظر ما این مطلب اختصاص به روزه ندارد و در
همة نذرها جاری میشود.
از سوالات این بخش (فقه)
- پرداخت کفاره روزه به سادات فقیر
- راه محرمیت پسرخوانده بالغ با مادر خواندهاش
- نظر حضرت عالی درباره طهارت یا نجاست اسماعیلیهای آقاخانی و بهره چیست؟
- حرمت نگاه شهوانی به همجنس
- بنا بر حکم فقهی اراضی مفتوح عنوة
- تغییر اقتدا در امام جماعت
- اقسام و حکم استحاضه
- فروش و اجاره عین معین یا کلی در معین یا کلی فی الذمه
- در مورد حرمت مطلق غنا و موسیقی ،حکم زنگ موبایل و تلفن به چه صورت است؟
- کیفیت تقدیر ارش در دیات