دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » توضیحاتی در مورد واژه( اصل)
- مقالات رجالی ـ فهرستی » علو اسناد
- نکات دروس خارج فقه » مشایخ مرحوم صدوق
- نکات دروس خارج فقه » سیره متشرعه
- مقالات رجالی ـ فهرستی » فهارس از سه منبع
- نکات دروس خارج اصول فقه » مناقشه در حجیت اجماع
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » احمداشعری و خط متهم به غلو
- نکات دروس خارج اصول فقه » توثیق فهرستی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » سیر تاریخی فقه و حدیث شیعه و اهل سنت
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
به عنوان پيشدرآمدی برای ورود به مباحث تحليلی اين حديث بايد دانست مرحوم شیخ (قده) در «رسائل» در ابتدای بحث حجیت خبر واحد بحث از حدیث را در سه جهت فرمودهاند. بحث اول راجع به صدور حدیث است که آیا از معصوم (ع) صادر شده است یا نه؟ بحث دوم راجع به جهت صدور است و بحث سوم راجع به دلالت حدیث. بعد از مرحوم شیخ این روش بین علمای ما رواج پیدا کرده و مثلاً مرحوم نایینی و دیگران در اول بحث حجیت خبر واحد این جهات ثلاث را در حدیث مورد بحث قرار دادهاند.1️⃣
بحث صدور را آقایان گفتهاند: بحث سند است و همان حجیت خبر واحد و ... . بحث جهت صدور هم راجع به اين است كه آیا مسئلۀ تقیه مطرح بوده يا برای بیان حکم الله واقعی است. بحث دلالت هم که به ظهورات برمیگردد، با آن دو بحث کبروی و صغروی در ظهورات. بحث اولی حجیت ظهورات و سرّ حجیت ظهورات که آیا مثلاً کاشفیت است؟ غیر کاشفیت است؟ سیرۀ عقلاست؟ ... و بحث دومش هم تشخیص ظهورات که صیغۀ «افعل» ظاهر است یا نه؟
ما در جای خود بيان کردهایم كه این سه بحث اجمالاً درست است. يعنی در ابتدا باید صدور روایت تأیید شود، لکن ما در صدور روایت فقط به سند آن نگاه نمیکنیم، بلكه مصدر را هم بررسی میکنیم و معتقدیم که شناخت مصدر هم تأثیر دارد؛2️⃣ مثلاً همین حدیث «تحف العقول» گاهی به لحاظ سند بررسی میشود و گاهی به لحاظ مصدر، كه دو دیدگاه كاملاً متفاوتاند.
1️⃣مرحوم نایینی به تبع شیخ انصاری (ره) و در تکمیل فرمایش ایشان مینویسد: اعلم أنّ إثبات الحكم الشرعيّ من الخبر الواحد يتوقّف على أصل الصدور، وجهة الصدور، وعلى الظهور، وإرادة الظهور [فوائد الأصول 3: 156]
2️⃣ مصدرشناسی به این صورت از خصایص شیعه است؛ یعنی علاوه بر سند روایات کتابی هم که آنها رانقل کرده مورد بررسی قرار دادند. بررسی نسخ و کتابها در اصطلاح اماميه فهرست ناميده شد. در واقع بحث کتابشناسی که امروزه اصطلاحاً بيبليوگرافی خوانده میشود دارای اقسام مختلفی است. یکی همین کتابشناسی عادی است که نام نسخه و تاریخ تألیف و چاپ و تاریخ کتابت مدّ نظر قرار میگيرد كه همان کتابشناسی متعارف است. اقسام ديگر آن کتابشناسی تطبیقی، کتابشناسی تحقیقی، توصیفی و... میباشند، امّا کتابشناسیای که شیعه بهعنوان فهرست دارد رشتۀ خاصّی از کتابشناسی بوده و هیچ يك از موارد فوق نیست و بايد گفت: آنچه غربیها نوشتهاند هم نیست.
مثلاً فهرست ابنندیم همان کتابشناسی عادی است. ایشان کتابهایی را که دیده اسم برده و این همان کتابشناسی عادی (بيبليوگرافی) است، امّا کتاب شناسی نزد شیعه از منظر و زاویۀ حجیت بوده كه در اعتبارات قانونی مطرح است و لذا در بحثهای کتابشناسی فعلی نیامده و از خصایص اماميه است.
به عبارت ديگر همان گونه كه عده ای از بزرگان اهل سنت معتقدند یکی از خصایص امت اسلام اسناد است و در عالم مسیحیت و یهودیت خبری از آن نيست، بايد به اين نكته افزود كه کتابشناسی حجتی هم از خصایص شیعه است و حتی اهل سنت هم از آن بیبهرهاند.
البته چنان كه در جای خود گفتهايم اهل سنت با وجود دهها هزار سامع و سپس ناقل حدیث هيچ گاه به کتابشناسی به این معنا احتیاج پیدا نکردهاند، نه اینکه اصلاً نداشته باشند. ما به آن احتیاج پیدا کرده و بنابراين مفصل متعرض آن شدهایم. نتيجه آنكه اهل سنت فقط رجال دارند. فهرستی هم اگر داشته باشند چيزی در حدود فهرست ابنندیم یا «کشف الظنون» حاجی خلیفه است، اما فهرستی مثل فهرست نجاشی یا شیخ طوسی یا ابو غالب زراری یا حتی مثل فهرست صدوق یا ابنالولید هم ندارند.
( حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج فقه ، ۱۳۸۴/۹/۲ )
#اصول
#فقه
#قواعد_عامه
#مکاسب
#قواعد_عامه_در_باب_مکاسب
#اولین_قاعده_عامه
#حدیث_تحف_العقول
#بررسی_سه_جهت_در_هر_حدیث
#نقد_عملکرد_شیخ_در_این_مورد
#قسمت_اول