دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- مقالات اصولی » رویکرد کتابشناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش سوم
- نکات دروس خارج فقه » روش طرح مباحث فقهی
- نکات دروس خارج فقه » اولین قاعده عامه 12
- مقالات رجالی ـ فهرستی » مسانید اهل بیت
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » طریق شیخ صدوق وکلینی به محمدبن مسلم
- مقالات رجالی ـ فهرستی » سهل بن زیاد (غلو) ضعیف فی الحدیث
- نکات دروس خارج فقه » تقسیم بندی حدیثی مرحوم علامه
- نکات دروس خارج فقه » تحلیل قانون
- نکات دروس خارج فقه » قواعد عامه در باب مکاسب 2
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
در متن 6 تایی حدیث رفع 6 تا از نقصها بیان شده. آن متن 6 تایی معروف ما که در «کافی» و «خصال» آمده خطا و نسیان و جهل را دارد که به ادراک برمیگردند. اینها (نقصهای مربوط به) حالت ادراکی است. جهل در روایات ما هست، ولی در روایات اهل سنت نیست. در مصادر اهل سنت فقط 3 تا هست: خطا و نسیان و اکراه. جهل نیست و از 3 حالت دیگر یکیاش (اکراه) هست. 3 مورد دیگر (عدم الإطاقة و اضطرار و اکراه) به قدرت و رضا و اراده برمیگردد.
«فقیه» تنها مصدر در کتب ماست که 4 تا (نقص) ادراکی را آورده: خطا و سهو و نسیان و جهل. طبعاً از آن 3 تای دیگر یکی کم کرده (تا 6 تا بشود). «ما اضطرّوا» را انداخته و به جایش «سهو» را آورده. شاید سؤال شود که: شاید غلط املایی است؟ نه، پیش ما واضح است که اگر مرحوم صدوق چیزی را نقل کرد اصل روایی دارد و ایشان در این جهت فوق العاده ملتزم است. مرحوم صدوق به لحاظ مراعات متن فوق العاده است، هرچند در قواعد تحدیث ممکن است چندان مقید نباشد.
در «فقه الرضا» هم همین طور آمده. تصادفا در آن جا دارد: «أروي ـ یا أُروی و یا أُروّی ـ عن العالم» و آن جا هم خطا و سهو و نسیان دارد. معلوم میشود این که اضافه بر نسیان سهو هم در متون شیعه بوده، ولی به نحو مسند به ما نرسیده. در تمام مصادر عامه خطا و نسیان هست. در «نوادر» احمد هم بهنظرم 6 تاست و عجز حالت ادراکی را 3 تا (خطا و نسیان و جهل) گرفته (وعنه، عن أبي عبد الله (ع)، قال: سمعته يقول: وضع عن هذه الأمة ست: الخطأ، والنسيان، وما استكرهوا عليه، وما لا يعلمون، وما لا يطيقون، وما اضطروا إليه. [النوادر، ص 74، ح 157]). این کلّاً بحث نافعی است. فرق ین سهو و نسیان را مجلسی اول در شرح «فقیه» دارد (والمراد بالسهو ـ كما يظهر من الأخبار ـ إذا كان مع النسيان هو الشك؛ ليحصل المغايرة [روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 190]). در هرصورت این متن که سهو و نسیان را با هم دارد مشکل سندی دارد؛ چون هم در «فقیه» مرسل آمده و کاملاً واضح است که حسابشده است و غلط نیست (چون «ما اضطروا إلیه» را حذف کرده و اینجا «سهو» را اضافه کرده) و در «فقه الرضا» هم به همین شکل است و در «فقه الرضا» قطعی است که روایت بوده. (حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج اصول فقه ۱۳۹۷/۱۰/۸)
#اصول
#حدیث_رفع
#حدیث_رفع_و_بیان_موارد_نقص