دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جابر بن یزید جعفی
- نکات دروس خارج فقه » صیغه إفعل
- نکات دروس خارج فقه » خصوصیات میراث شیعی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » #مصدر_شناسی_حدیث_رفع(۲)
- مقالات اجتماعی » علوم اعتباری و روشهای واقعگرایانه
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » محمد بن علی النهدی الخاقانی الهمدانی
- مقالات اجتماعی » دخالت آخوند خراسانی در مشروطه متعارف نجف نبود
- نکات دروس خارج اصول فقه » سعید بن عبدالله اشعری
- مقالات فقهی » بررسی روایات اخذ اجرت برای اذان
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
مرحوم ابن غضایری در مورد ایشان دارد ( واقفی ابن واقفی) هم خودش هم پدرش واقفی هستند بلکه پدرش از ارکان و پایه گذار واقفیه است
در کتاب کشی به نقل از ابن فضال حدیثی نقل میکند که میگوید (کذّاب)،این عبارت هم در مورد پدر آمده است و هم پسر و به نحو علم اجمالی یکی ازین دو کذاب است
مرحوم نجاشی از کتاب کشی که نقل کرده است این را در ترجمه ی حسن آورده است
این نقل مرحوم نجاشی از مصادر طولی کشی است و ارزشی ندارند مصادر طولی مگر اینکه نکته ای داشته باشد و اینجا نکته دارد که میفهمیم در ترجمه ی حسن اورده است
البته چون مثبتین هستند بعید نیست که هر دو کذاب باشند ،خصوصا اینکه میگوید (کتبت التفسیر عنه من اوله الی آخره) تفسیر معروف از پدر است ،پسر هم شاید چیزی شبیه تفسیر داشته باشد
در ذیل ترجمه ی حسن توجه کنید مرحوم نجاشی چه میفرمایند
چند کتاب ذکر میکند برای ایشان و میگوید له کتاب فلان اخبرنا به فلان از فلان
بعد ۵ یا ۶ کتاب نام میبرد ولی سند ذکر نمیکند
خیلی دقت کرده اند مرحوم نجاشی
میخواهد بگوید این چند کتاب در اجازات اصحاب اجازات و فهارس نیامده است
خودش واقفی و پدرش هم واقفی و کذاب هم هستند لذا اصحاب ما اباء کردند حتی در اجازه واردش کنند
لذا کتاب هایش در بازار بوده و به نحو وجاده بوده و در اجازات نیست
ابن ندیم در مقاله ی پنجم یا ششم که در مورد کتاب های شیعه است ،کتاب های زیادی را نام میبرد که در بازار بوده است ولی در اجازات اصحاب ما نیست
از انتشارات بزرگ بغداد بوده است
وجود اسم یک کتاب در فهرست شیخ و نجاشی یعنی وجود کتاب در اجازات اصحاب
ولی وجودش در کتاب ابن ندیم یعنی وجودش در بازار
مثلا ابن ندیم چهارصد کتاب برای جابر بن حیان ذکر میکند ولی در فهارس ما اسم جابر هم نیامده است
احتمال میدهم چون واقفی و کذاب بوده است از اجازات اصحاب حذف شده است الا دو سه کتاب که چون دیدند خوب است در اجازات اورده اند
این کارهای نجاشی بهت آور است