دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » علی بن الحکم
- نکات دروس خارج فقه » قضای روزه ماه رمضان
- مقالات رجالی ـ فهرستی » رجال ابن داوود
- نکات دروس خارج اصول فقه » تبیین فهرستی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » عبدالله بن جعفر مکاتبات توقیعات حمیری محمدبن عبدالله
- مقالات رجالی ـ فهرستی » تاریخچه_مباحث_رجالی وتطبیق بر ما نحن فیه :
- نکات دروس خارج فقه » إجماع نزد أهل سنّة
- نکات دروس خارج فقه » تاریخچه علم رجال
- مقالات رجالی ـ فهرستی » فهارس از سه منبع
- نکات دروس خارج فقه » اولین قاعده عامه
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
در مقابل جریان انحرافی غلو، یک جریان صحیح در خط غلو قرار داشت که شباهت آن با خط اول، بیشتر در بعضی تندرویهای اعتقادی و احتمالاً در مسائل ولایت، اعتماد بر تأویل و باطنی گری و تحرکات سیاسی- اجتماعی بود. البته این خط، هم در اعتقاد به اصول کلی، افرادی مسلمان و معتقد بودند و هم کاملاً به احکام شریعت مقدس پای بند، معتقد و متعبد بودند؛ شیعیانی پاک باخته و دل سوخته که برای تثبیت ولایت کلیه الهی در تمامی شئون فرد و جامعه سر از پا نمی شناختند. چهره های معروفی همچون جابربن یزید، مفضّل بن عمر، معلّی بن خنیس - که همه از قبیله یمنی جُعف بودند-، محمد بن سنان و سهل بن زیاد را باید در شمار این جریان دانست. شاید نامیدن آنان به «غالی» از بعضی شایعات متعارف جامعه اسلامی آن روز نشأت گرفته باشد. به نظر می رسد که در بسیاری از اذهان چنین رسوخ یافته بود که مقدم داشتن و افضل شمردن حضرت علی علیه السلام بر دیگر خلفا و صحابه، «غلو» به شمار می رفت. اکنون نیز در مصادر معروف سنّیان، غلو را در همین معنا به کار می برند.
به هرحال باید حساب چنین افرادی را از جریان انحرافی خط غلو یعنی خط اول جدا ساخت. اینان شخصیت هایی چند بعدی بودند که به آسانی نمی شد آنان را درک کرد. شاید سرّ اختلاف کلمات و روایات درباره آنان از همین جا ناشی شده باشد.گویا خود این افراد هم سعی در جدا ساختن خود از خطوط انحرافی داشتند. مفضل بن عمر، از بزرگان این خط، نامه ای به امام صادق علیه السلام می نویسد و در آن، ازانحرافهای عملی و عقیدتی عده ای به نام شیعه یاد می کند. امام علیه السلام نیز در چندین صفحه، به شدت با این جریان انحرافی برخورد می کند و بر تعبد و تدیّن به شریعت مقدس تأکید فراوانی می کند؛ اگرچه متن نامه مفضل در دست نیست، ولی از خلال جواب امام علیه السلام فرازهایی از آن مشخص می گردد. این نامه را در اواخر کتاب بصائرالدرجات و قسمت هایی از آن را در کتاب علل الشرایع می توان دید. راویان آن مثل محمد بن سنان نیز از همین خط غلو هستند. حاملان این اندیشه این نامه را در دفاع از این خط منتشر کردند.