دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع پس از شیخ طوسی
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
- مقالات رجالی ـ فهرستی » تاریخچه_مباحث_رجالی وتطبیق بر ما نحن فیه :
- نکات دروس خارج فقه » توضیحاتی پیرامون کتب حدیثی شیعه
- مقالات اصولی » رویکرد کتابشناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش چهارم
- نکات دروس خارج اصول فقه » نتیجه قطع به حکم، أمارات و أصول
- نکات دروس خارج اصول فقه » حجیت_تعبدی_خبر_واحد
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع نزد شیعه
- نکات دروس خارج فقه » الضریبه في الاسلام
- نکات دروس خارج فقه » دباره إعتبارات
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
مرحوم مفید نقل می کند که «اربعة آلاف من الثقات» از امام صادق (علیه السلام) روایت می کنند. شاید «أربعة آلاف» درست باشد که ابن عقده هم گفته است ولی اینکه همه از ثقات باشند درست نیست. کلام قدماء هر کلمه اش معنی دارد. بین وفات ابن عقده (م 333) و وفات مفید (413) هشتاد سال فاصله است. مفید این مطلب را از کجا نقل کرده است؟
استاد ما مرحوم ابطحی هشت هزار نفر از اصحاب حضرت (علیه السلام) را استخراج کرده اند. برخی هم بعدها تا یازده هزار نفر رسانده اند. ولی دلیلی نداریم که ثقاتشان چهار هزاز نفر باشند. مفید در زمانی نیست که مبدع فن باشند. هیچ مبدأ تاریخی برای این حرف نیست. مرحوم شیخ با تمام تکرارات و اشتباهاتش سه هزار و اندی نقل کرده است. چگونه می شود چهار هزار ثقه باشد. مبانی توثیقی مرحوم مفید کاملا روشن نیست. البته ما به کسی تعبد نداریم. ما حتی به نجاشی هم (با اینکه خرّیت فن است در مجموعه قرن پنج و شش بی نظیر است) تعبد نداریم.