دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » #فرق_مبنای_رجالی_و_فهرستی در نتیجه :
- نکات دروس خارج فقه » بحثی پیرامون فهارس
- نکات دروس خارج فقه » اولین قاعده عامه 12
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جابر بن یزید جعفی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » منصور بن عباس مضطرب الامر مستثنیات ابن الولید
- نکات دروس خارج فقه » روایات در باب معاملات
- نکات دروس خارج فقه » قواعد عامه در باب مکاسب
- نکات دروس خارج فقه » تحلیل فهرستی
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع در بغداد 3
- نکات دروس خارج اصول فقه » قضای صوم
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
«نگاهی به دریا»
بر اساس مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
از تاریخ حوزه علمیه تا مباحث رجالی و آرا فقهای شیعه
این کتاب بر اساس مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی درباره تاریخ حوزههای علوم دینی؛ تاریخ علم؛ آرا و احوال علمای برجسته شیعه نظیر شیخ مفید و شیخ انصاری؛ کتابشناسی مانند بررسی تفسیر قمی و تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)؛ مباحث حدیثی، رجالی و فهرستی همچون «مسلک فهرستی» در قبال «مسلک رجالی» برای تشخیص میزان اعتبار احادیث شیعه تدوین شده است.
مؤسسه «کتابشناسی شیعه» جدیدترین اثر خود با عنوان «نگاهی به دریا» جلد اول نوشته آیتالله سیداحمد مددی موسوی را روانه بازار کتاب کرد.
«نگاهی تحلیلی ـ تاریخی به حوزههای علمی» (مفصلترین بخش کتاب در قالب ۹ مقاله)، «کتابشناسی»، «حدیث و فهرست»، «اصول فقه» و «فقه» پنج بخش کتاب «نگاهی به دریا» را تشکیل میدهند.
گردآورنده اثر در مقدمه نوشته است:
امروزه جوامع انسانى از دانشمندان، دو انتظار مهم و جدّى در همه حوزههاى فكر و دانش دارند. اولين انتظار، اين است كه شيوههاى كاربردىسازى انديشههاى توليد شده پيشين را توسعه بخشند، تا از نقاط ضعف آنها كاسته و بر نكات قوت آنها افزوده گردد. دومين انتظار، توليد انديشهها و افكار نو و بديع در همه حوزههاى علمى است، تا با نوسازى محيط عقل و دل انسانها، موجب رونق بخشى و زيباتر و كاملتر كردن جامعه انسانى نسبت به گذشته گردند. حوزههاى علميه از مهمترين نهادهايى هستند كه در طى قرون متمادى، سعى در برآورده ساختن اين انتظارات داشتهاند. هماينك بر خوان عظيمى از معرفت انسانى و دينى نشستهايم كه تأثير گسترده و بهسزايى در استنباط و فهم احكام و معارف دينى دارد. علوم حوزوى مانند فقه، اصول و علوم حديثى (از قبيل رجال، درايه و فهرست)، قدمت بسيارى دارند و از همان سدههاى نخست اسلام متولد شده و در طول زمان، فراز و نشيبهاى بسيارى را پيموده و غناى فراوانى كسب كردهاند. در همين سمت و سو، بزرگانى چون شيخ مفيد، نجاشى، شيخ طوسى، محقق حلّى، علامه حلّى، شهيد اول، شهيد ثانى، ملامحمّدامين استرابادى، وحيد بهبهانى، شيخ انصارى، هر يك به نوبه خود در شكوفايى و بالندگى و نشاط علمى اين شجره طيبه گام برداشتهاند.
استاد بزرگوار ما حضرت آیتالله حاج سيد احمد مددى موسوى (دامت بركاته) از جمله محققانى است كه در اين عرصه، تحقيقات بديعى را ارائه كرده است. اين مجموعه تلاشى براى عرضه اين ديدگاههاست كه با رويكردى تاريخى، به تكوين حوزههاى علميه، چگونگى تدوين علوم حوزوى پرداخته و ديدگاه حديثى بديع استاد را تبيين كرده است. وى از منظر تاريخى و نسخه شناسى به سنجش روايات پرداخته و در صدد احياى علم فهرست كه ميراث فراموش شده بزرگان اصحاب سلف ماست، برآمده است. بديهى است كه اين نگاه روششناسانه، تأثيرات عميقى در نگاه فقهى و اصولى ايشان برجاى گذاشته و به لحاظ روششناختى و معرفت شناختى تحولات گسترده اى در نگاه به علم اصول و نيز شيوه فقاهتى پديد آورده است. مباحث اصولى، حديثى و فقهى اين مجموعه، برخى از ديدگاه ها و نيز شيوه استاد را نشان مى دهد.
بىترديد از عوامل بسيار تأثيرگذار در بالندگى علمى، ايجاد تضارب و فراهم سازى گفت و گوى علمى در جامعه علمى است. يكى از موانع مهم تضارب علمى، حجاب معاصرت است. اميد است اين مجموعه، ضمن رفع اين مانع، بتواند امكان استفاده از ديدگاه هاى بديع و نوآورانه استاد مددى را براى كليه علاقه مندان فراهم آورد.
كتاب حاضر حاوى برخى از نوشتهها، مصاحبهها و برخى از تقريرات دروس ايشان است كه در سه دهه گذشته در برخى از نشريات و كتب منتشر شده است. اين گفت و گوها عمدتا بدون ويرايش مناسب و تخريج چاپ شده بودند و همين امر، از جمله انگيزه هاى انتشار ويراسته مباحث، آن هم در قالب مجموعه واحد بوده است.
اين كتاب در پنج بخش به شرح زير تنظيم شده است: بخش اوّل: نگاهی تحلیلی_ تاریخی به حوزههای علمیه که مفصلترین بخش، و مشتمل بر نه مقاله است؛ بخش دوم: کتابشناسی؛ بخش سوم: حدیث و فهرست؛ بخش چهارم: اصول فقه؛ بخش پنجم: فقه.
بخش اول
اولين بخش كه تحت عنوان «نگاهى تاريخى تحليلى به حوزههاى علميه» آمده است، مشتمل بر هفت مقاله است:
اولين مقاله از اين بخش، نوشتارى از استاد مددى است كه در سالهاى ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ تحت عنوان «نگرشى بر حوزه هاى علميه» به چاپ رسيده بود. نويسنده ضمن ارائه تاريخِ تحليلى پيدايشِ حوزه هاى علميه و تحولات آنها، به چگونگى تدوين حديث شيعه مى پردازد كه در نوع خود، نوشتار بديعى به شمار مى رود.
دومين مقاله اين بخش، «شيخ مفيد، اوج مكتب بغداد» نام دارد كه در واقع، در تكميل فصل قبل به بيان تاريخ پيدايش و تدوين حديث شيعه، با تأكيد بر تاريخ تحليلى زمان امام صادق عليه السلام، چگونگى شكل گيرى مكتب حديثى دوم بغداد و شخصيت علمى شيخ مفيد به مثابه يكى از مهمترين شخصيت هاى شكل دهنده اين مكتب مىپردازد. اين فصل در شناخت وضعيت كنونى حديث شيعه، از اهميت به سزايى برخوردار است.
سومين مقاله كه عنوان «موقعيت شيخ انصارى در تاريخ علوم دينى» را دارد، به بررسى ابعاد گوناگون شخصيت علمى شيخ انصارى (رضوان الله تعالى عليه) و تأثيرات ايشان بر حوزه هاى علميه مى پردازد.
چهارمین مقاله نيز گفت و گويى با استاد مددى درباره برخى ويژگى هاى جد مادرى[۱] خود آیتالله سيد ابوالحسن اصفهانى و مواضع ايشان در برابر نهضت مشروطه خواهى ايران است.
پنجمين مقاله با عنوان «سيره علمى آیتالله بروجردى، خشت اول حوزه هاى جديد»، حاصل گفتوگويى با استاد مددى است كه وى به بررسى شيوه استنباط فقهى و سيره علمى آیتالله بروجردى مىپردازد. لزوم توجه به برنامه ريزى درسى براى طلاب و ضرورت تداوم بخشيدن به سيره علمى آیتالله بروجردى از مباحث مطرح شده در اين گفتوگو است.
ششمین مقاله كه با عنوان «نجف، آشيانه علم و اخلاق» آمده است، مشتمل بر گفت و گويى بسيار خواندنى با استاد مددى در باره وضعيت حوزه علميه نجف اشرف در دوران سياه صدامى است كه خود استاد در آن زمان در نجف حضور داشت. اين گفت و گو اولين بار در سال ۱۳۸۲ به چاپ رسيده است.
در آخرين مقاله از اين بخش نيز به گفتوگويى با استاد مددى در باب ضرورت اهتمام به پژوهش در حوزه هاى علميه اختصاص دارد كه در آن در باب اقتضاءات اين امر و لزوم رفع موانع آن سخن رفته است.
بخش دوم
بخش دوم مشتمل بر پنج مقاله است و به مباحث كتابشناختى اختصاص دارد. در اين بخش به نگاشته هايى از استاد مددى در معرفى و تبيين سندى و روششناسى نسخه شناسى چند كتاب پرداخته شده است. اين بخش براى آشنايى با شيوه استاد مددى در نسخه شناسى، سندشناسى و روششناسى كتاب بسيار مفيد است.
اولين مقاله از اين بخش، نوشتارى از استاد مددى در معرفى كتاب صورة الارض ابنحوقل است.
مقاله دوم، با عنوان «روششناسى بحار الأنوار» حاصل گفتوگويى با استاد است كه طى آن، ضمن تبيين روششناسانه كتاب عظيم بحار الأنوار مرحوم مجلسى، به مقايسه آن با كتابهاى حديثى وسائل الشيعه، وافى و عوالم العلوم، و بيان وجوه اشتـراك و افتراق آنها مى پردازد.
سومين مقاله، نوشتارى از استاد مددى با عنوان پژوهشى درباره كتاب رساله المحكم و المتشابه است كه وى ضمن بررسى كتابشناختى و سندى اين كتاب، از سويى، به بررسى صحت انتساب اين كتاب به سيد مرتضى مى پردازد و از ديگر سو، صلاحيت انتساب اين كتاب را به اميرالمؤمنين عليه السلام ارزيابى مى كند. اين نوشتار، بخش اول مقاله اى است با عنوان «رسائلى پيرامون تفسير و علم قرآن منسوب به اهلبيت عليهمالسلام».
مقاله چهارم نيز نوشتارى از استاد مددى با عنوان پژوهشى درباره كتاب تفسير منسوب به امام عسكرى عليه السلام است. اين بخش نيز به بررسى كتابشناختى و سندى اين تفسير مى پردازد. استاد مددى در اين نوشتار ضمن واكاوى در باب مؤلف، انتساب كتاب را به امام عسكرى عليه السلام بررسى مى كند. اين نوشتار نيز مانند مقاله قبل، بخش نهايى مقاله اى است با عنوان «رسائلى پيرامون تفسير و علم قرآن منسوب به اهلبيت عليهم السلام».
پنجمين و آخرين مقاله اين بخش نيز به بررسى انتساب تفسير معروف به تفسير قمى به على بن ابراهيم مى پردازد و با واكاوى سندى روايات مندرج در اين تفسير، به تبيين چگونگى تدوين اين كتاب و بررسى احتمالات در باره آن مى پردازد.
سه مقاله آخر، در شناخت شيوه استاد مددى در سندشناسى و نسخه شناسى كتب بسيار مؤثر است.
بخش سوم
بخش سوم از مجموعه حاضر، به مباحث اصولى اختصاص دارد. اين بخش كه حاوى پنج شش مقاله است و از مهمترين مباحث اين مجموعه محسوب مى شود، ديدگاه هاى بديع و لطيف استاد را در مباحث اصولى نشان مى دهد.
اولين مقاله اين بخش، گفتارى از استاد مددى است كه «نگاهى به علل، ريشه ها و چگونگى پيدايش علم اصول» نام دارد. اين فصل، ضمن اينكه از منظرى تاريخى به چگونگى پيدايش و تكون علم اصول در جهان اسلام مى پردازد، حاوى مباحثى روششناختى نيز در اين علم مى باشد. در اين گفتوگو در باب ريشه هاى پيدايش علم اصول، تدوين و تنظيم آن و سرّ نياز به اين رشته علمى در صدر اول ظهور اسلام سخن به ميان آمده است. ايشان در اين گفتار، ضمن برشمردن اهميت دو گونه كار تاريخى يعنى تاريخ مسائل علم و نگاه تحليلى ـ تاريخى به ريشه هاى پيدايش و تكوّن علم، به تحليل كيفيت و سرّ پيدايش علم اصول پرداخته است.
در مقاله دوم كه تحت عنوان «علم اصول و دانش هاى زبانى» آمده است، استاد مددى با تبيين روش تحليل زبانى در اثبات گزاره ها در علم اصول، به تشريح جايگاه علم الفاظ و واژهشناسى در علم اصول مى پردازد.
سومين مقاله، «علوم اعتبارى و روش هاى واقعگرايانه» نام دارد. استاد مددى در اين مقاله، بر اعتبارى بودن سنخ مسائل علم اصول تأكيد كرده و به بررسى و تبيين ويژگى هاى علوم اعتبارى پرداخته است. وى روش اثبات گزاره هاى اصولى را در اين علم، روش تحليلى زبانى مى داند و آن را، هم در اثبات گزاره ها و هم در تبيين مفردات، جارى مى داند. استاد در اين گفتوگو، ضمن تشريح خصوصيات روش تحليلى در علم اصول، تاريخ و روش تاريخى را محور و اساس تحليل زبانى مىداند. ايشان در پايان چينش و تبويب پيشنهادى خود را در علم اصول بيان مى كند و بخشى مستقل از آن را به اصول فقه حكومتى (ولايى) اختصاص مى دهد.
مقاله چهارم، با عنوان «اصول فقه حكومتى»، گفتوگويى است كه مجله فقه با استاد مددى داشته است. محورهاى اين گفتوگو عبارتاند از: مبانى روششناسى ديدگاه استاد و روش ايجاد تحول در فقه و ويژگي هاى لازم براى تأسيس؛ فقه ولايى و فقه استنباطى و در انتها، اصول فقه حكومتى و ويژگى هاى آن. اين مقاله در تبيين ديدگاه خاص و بديع استاد مبنى بر لزوم ايجاد «اصول فقه حكومتى» از اهميت بهسزايى برخوردار است.
پنجمين و آخرين مقاله از اين بخش، به گفتارى از استاد مددى با عنوان «سابقه و ثمرات نگرش تاريخى در استنباط فقهى» اختصاص دارد. استاد در اين گفتار به تشريح جايگاه روش تاريخى و اهميت آن در استنباط فقهى مىپردازد. اهميت اين گفتار در ارائه نمونه هاى كاربردى از جايگاه روش تاريخى در فهم متون دينى مى باشد.
ششمين مقاله اين بخش «گفتارى در باب فلسفه اصول فقه» است كه در آن مباحثى مانند تعريف فلسفه اصول فقه و نقش فلسفه اصول فقه در طراحى اصول فقه مطلوب به خوبى تبيين شده است.
بخش چهارم
بخش چهارم كتاب به مباحث حديث شناختى استاد مددى اختصاص دارد. از نوآورى هاى بسيار اثرگذار و مهم استاد در مباحث سندشناسى حديثى، احياى مسلك فهرستى در كنار مسلك رجالى رايج در حوزه ها است. از آنجاكه براى شناخت اين شيوه بررسى سند حديث، منابع چندانى براى طلاب و دانشجويان در دسترس نيست، مطلب اين بخش براى طلاب و ديگر علاقهمندان بسيار مغتنم است.
مقاله اول اين بخش، قسمتى از مباحث فهرستى استاد مددى است تبيين اجمالى روش فهرستى كه با نسخه شناسى و نگاه تاريخى به تاريخ تكوين حديث به سنجش آن مى پردازد.
دومين مقاله، در واقع حواشى استاد مددى است بر بخشى از كتاب مهم شهيد ثانى در علم درايه الحديث؛ يعنى كتاب الرعاية لحال البداية فى علم الدراية. اين حواشى همراه كتاب مذكور، سالها پيش به همّت كتابخانه آيتالله مرعشى ذيل رعايه تحقيق مرحوم آقاى بقّال منتشر شده است. نكات توضيحى استاد مددى و به خصوص ذكر مثالها و نمونه هاى كاربردى، در فهم اين كتاب، مؤثر است.
بخش پنجم
آخرين بخش اين مجموعه به گفتوگوهاى فقهى استاد مددى مى پردازد.
در اولين مقاله اين بخش، در بحثى با عنوان «فقه ولايى اهل بيت عليهم السلام» استاد به تاريخ بحث ولايت فقيه پرداخته و سير تاريخى فقه ولايى را بررسى كرده است.
دومين مقاله نيز كه به «بحثى در باب ربا» اختصاص دارد، نشان دهنده شيوه خاص فقهى استاد مددى است و توجه ايشان به ابعاد تاريخى و سمانتيكى در شناخت موضوعات احكام در آن به روشنى پيدا است.
آیتالله حاج سیداحمد مددی موسوی در سال (۱۳۳۰ ه.ش) در نجف متولد شد، در پنجسالگی به همراه خانواده به مشهد مقدس مهاجرت کرد و در حوزه علمیه این شهر به آموختن علوم حوزوی پرداخت. وی برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۴۸ عازم عراق و شهر نجف شد و در محضر آیتالله خویی، امام خمینی (ره)، آیتالله سیدحسن بجنوردی و شیخ صدرا بادکوبهای علم آموخت. آیتالله مددی در سال ۱۳۵۶ به شهر قم آمد و پس بهرهمندی از محضر مرحوم آیهالله حاج شیخ مرتضی حائری، به تدریس فقه و اصول مشغول شد که جلسات درسی وی تاکنون ادامه دارد.