دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

از شیخ بهایی توقع بیشتری بود

گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد ملی»، شماره ۹۰۱ ... ادامه مطلب

چگونه ولایت از امام به فقیه انتقال یافت؟

از نگاه آیت‌الله مددی:
چگونه ولایت از امام به فقیه انتقال یافت؟
شهادت «زید» در زمان امام صادق(ع) در ارکان بنی امیه تزلزل ایجاد می‌کند و نیز تزلزلی در شیعه به وجود می‌آید. به امام اشکال می‌کنند که چرا قیام نمی‌کنی؟! طبیعی است که امام مورد مراجعه باشد که چرا قیام نمی‌کند، آن هم امامی که فقهش، فقه ولایی است ... ... ادامه مطلب

قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیه‌السلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!

حاج‌آقا فرمودند من یک تحلیلی از واقعه عاشورا دارم که قرائن زیادی در تاریخ هم برایش دارم و از صدر اسلام هیچ کس تا به حال این تحلیل را بیان نکرده است (یاد درس خارج افتادم؛ استاد همیشه نظرات بدیع خودشان را با این تعبیر معرفی می‌کنند)؛ استاد فرمود حتی یکی از افرادی که در تهران در مورد عاشورا تحقیق می‌کند و حدود 20 نظر در مورد عاشورا را جمع کرده است، با من تلفنی صحبت کرد و من تحلیل خود را بیان کردم. این فرد می‌گفت که ما با این همه تحقیق این نظر را تا به حال نشنیده‌ام.

تحلیل استاد این بود که امام حسین علیه‌السلام قیام نکردند علیه یزید، بلکه یزید علیه امام قیام کردند. به عبارتی بعد از معاویه امام حسین علیه‌السلام، حاکم اسلامی را فردی می‌دانست که به احکام و شریعت عامل و عالم باشد و در کنار این جامعه اسلامی هم حاکمیت امام حسین را پذیرفته بود و امام حاکم بود و حاکم اصلی جامعه اسلامی امام حسین بود. در زمان معاویه با صلحی که امام حسن انجام داد، جامعه اسلامی معاویه را پذیرفت ولی بعد معاویه، یزید به هیچ وجه جایگاه حاکم را نداشت و در همان زمان هم در کوفه بحث‌های زیادی مطرح شد. لذا قصد یزیدیان این بود که علیه امام کودتا و قیام کنند و ایشان را با محاصره ترور کنند و از بین ببرند تا بدون رقیب حاکمیت یزید را اثبات کنند. جو جامعه اسلامی به هیچ وجه یزید را به عنوان حاکم نمی‌پذیرفت و معاویه با ارعاب و پول می‌خواست جا برای یزید باز کند ولی جامعه اسلامی بعد از معاویه، یزید را در حد حاکم اسلامی نمی‌دانست لذا بیعت با او را خیلی‌ها حرام می‌دانند چه برسد به امام حسین علیه‌السلام که خود را حاکم به حق می‌دانستند و جامعه اسلامی ایشان را حاکم می‌دانست، لذا ایشان بیعت با مثل یزید را حرام می‌دانست. ... ادامه مطلب

موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی

در متعارف علوم حوزه‏ای فعلی، فقه را در دو بخش «معاملات» و «عبادات» بررسی می‏کنند. البته این دو بخش تمام فقه نیست، اما سعی بر این است که بیشترین بحث‌های تحلیلی فقهی در این دو محور باشد. ... ادامه مطلب

نگرش تاریخی، افق­های جدیدی را در فقاهت می­گشاید(مصاحبه با آیت الله مددی)

نگرش تاریخی، افق­های جدیدی را در فقاهت می­گشاید(مصاحبه با آیت الله مددی)
سابقه و ثمرات نگرش تاریخی در استنباط فقهی، در گفتگو با آیت­الله سید احمد مددی
خط: نقش نگرش‌های تاریخی در فهم فقه و اصول چیست و در کجاها کاربرد دارد؟ آیا توجه به مسائل تاریخی، می‌تواند استنباط فقهی ما را متحول کند؟ ... ادامه مطلب

ویژگی‌های حوزه علمیه مدینه در زمان پیامبر(ص)

برای آشنایی بیش‌تر با تاریخ حوزه‌های علوم اسلامی، باید راهی سرچشمه زلالش شد. نخستین بذر این «شجره مبارکه» در عهد نبوت پاشیده شد. «علم»، «تعلیم» و … مفاهیمی نبودند که بعدها بر اثر تماس با فرهنگ‌های یونانی، پارسی و … به جامعه اسلامی وارد شده و در افکار مسلمانان رسوخ یافته باشند. مراجعه به متون اصیل اسلامی ـ قرآن و سنت ـ این حقیقت را به خوبی آشکار می‌سازد که همگام با اولین آیات وحی الهی، تعلیم و تعلم در جامعه اسلامی مطرح بود.
... ادامه مطلب

ارسال سوال