فهرست سخنرانی‌ها آخرین دروس دروس تصادفی دروس پربازدید

خارج فقه - مکاسب » مکاسب 91-1390 » خارج فقه 91-1390 (83)

دروس خارج فقه کتاب مکاسب سال 91-1390 شمسی حضرت آیت الله استاد سید أحمد مددی

وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ مِثْلَهُ «3».(بحث اصلی این هست که این اختلافات متن را به امام سلام الله علیه نسبت دهیم یابه نسخه. که مثلا آقا امام باقر سلام الله علیه این طور فرموه ابشند و آقا امام صادق  سلام الله علیه طور دیگر یا اینکه نسخه ها خرابی داشته باشد.متن دوم به نظرم با آیه بهتر میخورد. بعدش آیا منها به این قبلی برمیگردد که از اموالی که از اعمال ظلمه ست یکی اجر قاضی هست و این شامل بشود اجور ظلمه به قوه قضائیه. یا کلمه و منها ناظر به انواع سحت هست.فرقش این سهت که طبق یک احتمال اجر القاضی مطلقا میشود حرام باشد ولی طبق یکی فقط اونی که از ظلمه میگرد حرام هست.رشوه بر حکم میشود کفر و اجر القاضی سحت میشود.این با مرحوم صدوق میخورد.و مشکل اینجا این هست که عمار بن مروان نقلش از آقا امام باقر سلام الله علیه ثابت نیست.)

22058- 2- «4» وَ عَنْهُمْ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(برقی پسر) عَنِ الْجَامُورَانِيِّ(اهل ری بوده اند محمد بن احمد الجامورانی که تضعیف شده اند و کتابی دارند که تصادفا راوی کتابش هم برقی هست و احتمال دارد از کتاب او باشد) عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ(بطائنی کذاب بن کذاب) عَنْ زُرْعَةَ(ثقه واقفی) عَنْ سَمَاعَةَ(ثقه و واقفی نیست.) قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع السُّحْتُ أَنْوَاعٌ كَثِيرَةٌ مِنْهَا كَسْبُ الْحَجَّامِ إِذَا شَارَطَ- وَ أَجْرُ الزَّانِيَةِ وَ ثَمَنُ الْخَمْرِ- وَ أَمَّا الرِّشَا فِي الْحُكْمِ فَهُوَ الْكُفْرُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ.(در روایات عامه معمولا سه تا سحت هست ولی در روایات ما بیشتر است. خیل یهست. یکی اش هم کسب الحجام بوده است که اختلاف یهست. ار یادتان باشد این روایت را هم قبلا خوانده ایم. یک روایت مفصلی در جعفریات را هم خواندیم که من السحت ثمن المیتة و ... و مفصلا قبلا صحبت کرده ایم.و از همه عجیب تر اینکه الرشوه فی الحکم را در سحت آورده است در جعفریات و جالب اینکه اجر القاضی را تکرارا کرده است الا اینکه از بیت المال برایش بدهند.در دعائم هم این نیست. و غریب است. باید در آنجا میآمد زیرا این کتاب دستشان بوده است و به درد کتاب دعائ میخورده است.و مشکل این روایت همین هست که رشوه فی الحکم و اجر القاضی را هر دو را از سحت گرفته اند نه اینکه الرشوه فی الحکم کفر بالله العظیم نیامده است.)

22059- 3- «5» وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ

______________________________

(1)- الباب 5 فيه 17 حديثا.

(2)- الكافي 5- 126- 1.

(3)- التهذيب 6- 368- 1062.

(4)- الكافي 5- 127- 3، و أورد ذيله عن العياشي في الحديث 8 من الباب 8 من أبواب آداب القاضي.

(5)- التهذيب 6- 352- 997.

وسائل الشيعة، ج‌17، ص: 93‌

عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ نَحْوَهُ وَ زَادَ وَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْغُلُولِ- فَقَالَ الْغُلُولُ كُلُّ شَيْ‌ءٍ غُلَّ مِنَ الْإِمَامِ- وَ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ وَ شِبْهُهُ.(یک مشمکل هست که روایت سماعه به جند متن آمده است.دو متن گذشت یکی تهذیب و یکی کافی ولی عیشای هم دارند که در آنجا کسب الحجام مطلق هست و یک متن دیگر هست که مرحوم شیخ دارند که منها کسب الحجام را مطلق دارد. باز در تهیذب و استبصار بهذا الاسناد ...دوباره منها کسب الحجام و این هم از عجائب هست که کسب الحجام هست که در این روایا آمدهاست و در نسخه مرحوم کلینی اذا شارط دارد و در بقیه نیست. بعدش آیا راوی اضافه کرده است چون طریق ضعیف هست و از قضا فتوا بیشتر با متن مرحوم کلینی شده است.)

22060- 4- «1» وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ يَزِيدَ بْنِ فَرْقَدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ السُّحْتِ فَقَالَ الرِّشَا فِي الْحُكْمِ.(باز این کفر بود ولی اینجا سحت.)

22061- 5- «2» وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: السُّحْتُ ثَمَنُ الْمَيْتَةِ وَ ثَمَنُ الْكَلْبِ وَ ثَمَنُ الْخَمْرِ وَ مَهْرُ الْبَغِيِّ- وَ الرِّشْوَةُ فِي الْحُكْمِ وَ أَجْرُ الْكَاهِنِ.(باز مشکل. مرحوم صدوق یانر وایت را به عنوان حدیث سکونی ندارند. در خصال دارند که حدثنا محمد بن الحسن که ابن الولدی باشد از محمدب ن یحی العطار عن محمد بن احمد که ابنیحیی باشد عن موسی بن عمر که امرش واضح نیست عن ابن المغیره که عبدالله بن المغیره باشد. و این نسخه دیگری از کتاب سکونی هست. شفاهی باشد. ... و بقیه اش...پس هم جعفریات و هم سکونی این طو دارد و عرض کردیم  که حتی عامه هم داشتند که رشوه در کم کفر هست. د رتفسیر عیاشی هم هست. در تفسیر قمی هم هست.در فقیه به عنوان وصیة النبی صلی الله علیه و آله و سلم بعلی سلام الله علیه.و عرض کردیم که اینها احادیث متعدد هستند که یک نفر اینها را جمع کرده است و هیئت ترکیبی اش جعلی هست ولی مفرداتش اصل دارد.)

وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ «3» وَ رَوَاهُ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ فِي تَفْسِيرِهِ «4» وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ فِي الْخِصَالِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُوسَى بْنِ عُمَرَ عَنِ ابْنِ الْمُغِيرَةِ عَنِ السَّكُونِيِّ مِثْلَهُ «5».

ارسال سوال