ارسال سوال سریع
بروزرسانی: ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ زندگینامه کتب مقالات تصاویر سخنرانی دروس پرسش‌ها اخبار ارتباط با ما
فهرست سخنرانی‌ها آخرین دروس دروس تصادفی دروس پربازدید

خارج فقه - مکاسب » مکاسب 91-1390 » خارج فقه 91-1390 (47)

دروس خارج فقه کتاب مکاسب سال 91-1390 شمسی حضرت آیت الله استاد سید أحمد مددی

در میان عامه وصل شعر بعنوانه حرام هست و بعدش میگوید که این هم تغییر خلق الله هست زیرا اگر دین الله باشد (چون حرام هست) نتیجه اش این میشود که اگر مراد از آیه دین الله باشد شامل میشود. ولی در روایات اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین وصل شعر حرام نیست و لذا با دین الله از نظر استظهار فقهی فرق میکند.به نظرم طبری متوفای 310 باشد و در تفسیر طبری هم دین الله هست و واقعا مرد ملایی هست و از آرای فقهی نظراتش را ذکر میکنند به نظرم قضاوت زن را جایز میداند.

اینجا کار نداریم که ممکن هست بگوییم خصوص تغییر دین الله جمیع مراتبش حرام هست.و این ممکن است خصوصیت مورد باشد. لذا به صورت کلی دلیل لبی هست.در آیه هم رجال نسبت به زنان قوام هستند. خصوص زن و شوهر نیست.تعبیر دین قیم را در اشهر داریم ...و انصافا به جز آیه اشهر توحید و این مورد زو موارد عام هست.در ذیل آیه مبارکه: *(فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ)* دارد که تفسیر شده است به طاهرا. بعد نقل میکند که یکی دو حدیث اینجا هست که مال علی بن ابراهیم نیست. مال مؤلف کتاب هست...این تفسیر مال کی هست.احتمال دارد مال علی بن حاتم قزوینی باشد.

احتمالاتی هست. مال عی بن ابراهیم که جزما نیست... کتاب اصولا تأویل هست و تفسیر هم دارد ولی کم.و مخصوصا من سابقا عرض کرده ام که معظم اصحاب ما کتابهایی دارند که ما نزل فی ااهل البیت...این کتاب مخصوصا جلد دومش تا حد زیادی این طور هست. از این مدل کتب هست...این کتاب موجود تفسیر مصطلح نیست که تمام قرآن باشد و معظمش تأویل هست.در تفسیر علی بن ابراهیم این طور تعبیری دارد.

، 5 حدثنا الحسين بن علي بن زكريا قال:                        تفسير القمي، ج‏2، ص: 155

 حدثنا الهيثم بن عبد الله الرماني قال حدثنا علي بن موسى الرضا ع عن أبيه عن جده محمد بن علي بن الحسين ع في قوله فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها قال هو لا إله إلا الله محمد رسول الله علي أمير المؤمنين ولي الله إلى هاهنا التوحيد

این تفسیر هست. در توحید باید تا ولایت برسد. یک دفعه تأویل را این طور میگیریم و میگوییم کتاب معتبر هست....این کتاب موجود را از قرن 8 تقریبا به اسم کتاب قمی خیلی ها میشناختند.ملا محمد امین استرآبادی همین کتاب موجود را علی بن ابراهیم میداند. ما قدیم ترین شخصی که میشناسیم به عنوان کتاب موجود کتاب تفسیر قمی دارد حسن بن سلیمان حلی هست شاگرد مرحوم شهید اول.قرن 9 و 8 تقریبا البته سید بن طاوس از تفسیر اصلی نقل میکرده است. زیرا یک ظرافتی دارد که ان شاء الله بعدا عرض خواهم کرد.

ارسال سوال