ارسال سوال سریع
بروزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ زندگینامه کتب مقالات تصاویر سخنرانی دروس پرسش‌ها اخبار ارتباط با ما
فهرست سخنرانی‌ها آخرین دروس دروس تصادفی دروس پربازدید

خارج اصول » اصول 95-1394 » اصول سه شنبه 1394/6/17، دوران امر بین تعیین و تخییر/ صورت اول از قسم نخست (3)

مدت 00:50:00
دروس خارج اصول سال 95-1394 شمسی حضرت آیت الله استاد سید أحمد مددی الموسوی زمان:ساعت9-10صبح(مهرماه) مکان :قم صفاییه کوچه17پلاک33 معهد الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشزیف)

جلسه 3، سه‌شنبه، 17-6-94 */ دوران امر بین تعیین و تخییر/ صورت اول از قسم نخست

خلاصة بحث گذشته

بحث در دوران امر بین تعیین و تخییر بود در این دو جلسه به‌تفصیل متعرض محل بحث و آرایی که مطرح شده است شدیم. تا اینجا رسیدیم که طبق تصور ما محل دقیق بحث در صور مختلفش جایی است که دادة ذهنی ما ما بدون هیچ نکتة خارجی این باشد که یا به نحو تعیین است یا به نحو تخییر و گفتیم در اینجاها دو احتمال اساسی است که یکی اشتغال است که نائینی و شاید عدة زیادی از مشهور قائل‌اند، یکی هم قول به برائت از کلفة التعیین چون تعیین مئونة زائده‌ای است. و ما فعلاً در حد توضیح کلام استاد توضیحاتی را عرض کردیم و بعد از این که تقسیم‌بندی ایشان را تمام کردیم توضیح بیشتری از مجموعة کلمات و نظر نهایی ایشان می‌دهیم. ایشان مثالی دربارة محل نزاع زده بودند که ما روز اول نخواندیم و دیروز توضیح دادیم. مثال دیگری را از ایشان در دو جلسه قبل خواندیم که امروز آن را توضیح می‌دهیم.

عبارت آقای خویی

القسم الأوّل: ما إذا دار الأمر بين التخيير و التعيين في مرحلة الجعل في الأحكام الواقعية، كما إذا شككنا في أنّ صلاة الجمعة في عصر الغيبة هل هي واجب تعييني أو تخييري.[1]

این مثال دیگری است که ایشان در احکام واقعیه می‌زنند. ما توضیح دادیم که در اینجور مسائل باید آن داده‌های ذهنی کاملاً واضح باشد راجع به نماز جمعه یا نماز ظهر که ایشان تخییر واقعی گرفته است به احتمال قوی تخییر ظاهری است حالا نظر ایشان بوده است یا در این مثال فرض واقع گرفته است. این ظاهری یا واقعی‌بودن در نتیجه‌گیری که عبارت از تعیین یا تخییر باشد کاملاً مؤثر است. در این مثال عکسش را هم می‌توان فرض کرد که نماز ظهر واجب تخییری است یا تعیینی، نماز ظهر واجب است احتمال می‌دهیم نماز جمعه عدلش باشد نتیجه‌اش فرق می‌کند. نظر معروف فقهی آقای خویی بر اقامة جمعه است و اگر جمعه اقامه شد حضور واجب است اما در این بحث اصولی ایشان وارد بحث دیگری شده‌اند.

اقسام تخییر شرعی

اما به همین مناسبت بد نیست به اقسام تخییر اشاره‌ای شود. گفتیم غیر از تخییر عقلی که تخییر بین افراد یک ماهیت است مثل اکرم العالم که انسان بین افراد عالم مخیر است. ما تخییر شرعی هم داریم و تخییر شرعی که در فقه از آن بحث می‌کنیم سه قسم است:

1. تخییر واقعی

تخییر واقعی آن است که در واقع و مقام جعل شارع مخیر کرده است مثل خصال کفاره به فتوای شیعه.

2. تخییر ظاهری

تخییر ظاهری مثل تخییر بین نماز جمعه و نماز ظهر است، تخییر ظاهری آن است که ما در مقام جمع بین ادله اینطور گفته‌ایم مثلاً یک روایت گفت: نماز ظهر بخوان و یک روایت آمد یا ظاهر آية مبارکه که نماز جمعه بخوان، این حجت است آن هم حجت است پس ما دو حجت داریم این را اصطلاحاً تخییر ظاهری می‌گویند، مگر این که آقای خویی مرادشان این باشد که ما از این دو روایت می‌فهمیم حکم واقعی تخییر است.

تفاوت تخییر واقعی و تخییر ظاهری این است که تخییر واقعی جایی است که تخییر در لسان دلیل واحد بیاید مثلاً بگوید: شما مخیرید بین صوم و صدقه اما در تخییر ظاهری شما بین ادله جمع کرده‌اید؛ مثلاً یک دلیل می‌گوید: روزه بگیر، یک دلیل هم می‌گوید: صدقه بده، و هر دو دلیل حجت‌اند، عده‌ای به این عمل کرده‌اند و عده‌ای هم به آن، از یک طرف روایت هم دارد که در چنین مواردی تخییر است، آن روایت را هم اگر عمل نکنیم و بگوییم: این حجت است آن هم حجت است پس ما مخیریم. این تخییر مفاد دلیل نیست جمعی است که شما بین ادله کرده‌اید. مثلاً در مرسله‌ای هست که اگر از نماز عشا خوابید یصبح صائما، یک روایت هم مثلاً هست که صدقه بدهد، این دو روایت تعارض پیدا می‌کنند با قطع نظر از مرجحات می‌گوییم: به هر دو روایت اخذ می‌کنیم نتیجه تخییر می‌شود. این جمع بین این دو تخییر می‌شود.

کیفیت تخییر بین ظهر و نماز جمعه

دربارة عصر غیبت ما روایت واحده‌ای دربارة تخییر بین نماز ظهر و نماز جمعه نداریم، ما ظاهر آیه و مجموعه روایاتی را که می‌گوید: نماز جمعه بخوان با روایتی که می‌گوید: امام صادق ع نماز ظهر می‌خواند، جمع به تخییر کرده‌ایم وگرنه ظاهر یک روایت این است که فقط نماز جمعه است و ظاهر یک روایت هم این است که فقط نماز ظهر است، ما گفته‌ایم هر دو دلیل هست جمع به تخییر کرده‌ایم. این جمع هم بیشتر مال فقهای متأخر است. پس این تخییری که استاد اینجا گفته‌اند تخییر ظاهری است تخییر واقعی نیست تخییر واقعی ملاکات خودش را دارد تخییر ظاهری ملاکات واقعی ندارد ملاکات حجتی دارد.

3. تخییر به مستوای اصل عملی

تخییر سوم را تخییر به مستوای اصل عملی می‌گویند، اصل عملی به همان معنا که گذشت. در دوران امر بین محذورین نمی‌داند این است یا آن و غیر آن هم نمی‌شود مثلاً در ورقه‌ای نوشته است نمی‌داند در آن ورقه ساعت یازده من در مسجد باشم یا نباشم؟ مثلاً خط مشوه است ساعت یازده هم یا در مسجد هست یا نیست، به این دوران امر بین محذورین می‌گویند. این توضیحش گذشت در اینجا عده‌ای از آقایان قائل به لابدیت عقلی هستند می‌گویند: اینجا جای اصل نیست یا هست و یا نیست. ما همانجا گفتیم آنجا اصالة التخییر داریم رتبه‌اش هم رتبة اصالة البرائة یا اصالة الإشتغال است اگر وجود داشته باشند. و آن این است که ما ابداع می‌کنیم این معنا را که می‌توانی این کار را انجام بدهی یا ترک کنی، این با لابدیت عقلی تفاوت دارد در این که در لابدیت عقلی هیچ ابداعی ندارد.

پس تخییر سه قسم است: تخییر واقعی، تخییر ظاهری، تخییر به معنای اصل عملی. ظاهر عبارت استاد این است که تخییر در اینجا واقعی است لکن با در نظر گرفتن ادله، تخییر، ظاهری است. این هم دربارة مثال دیگری که ایشان آورده‌اند.

صورت اول از قسم نخست دوران امر بین تعیین و تخییر

ایشان بعد از این مقدمات در ص 520 می‌فرمایند:

أمّا القسم الأوّل‏ فله صور ثلاث: الصورة الاولى: أن يعلم وجوب كل من الفعلين في الجملة، و يدور الأمر بين أن يكون الوجوب فيهما تعيينياً ليجب الاتيان بهما معاً في صورة التمكن، أو تخييرياً ليجب الاتيان بأحدهما.[2]

قسم اول که احکام واقعی است سه صورت دارد: صورت اول این است که اجمالاً بداند یکی از دو فعل واجب است فقط نمی‌داند وجوب تخییری است یا تعیینی، دو عمل صدقه و صوم قطعاً هر دو واجب‌اند فقط نمی‌داند به نحو تخییری است یا تعیینی.

مرحوم استاد در همان صفحه بعد از آن صورت دوم و سوم را هم دارند اما از آنجا که ما در این جلسه به صورت ثانیه نمی‌رسیم هر صورتی را که تمام کردیم متعرض صورت بعد می‌شویم. سه صورت را یکجا نمی‌خوانیم که مباحث تکرار شود و وقتتان تلف شود مقداری را هم باید خودتان مراجعه کنید چون نمی‌شود همه‌اش را ما بخوانیم.

مرحوم استاد سپس در ص 522 دربارة صورت اول که دو امر واجب‌اند و نمی‌دانیم وجوبشان تعیینی است یا تخییری می‌گوید:

أمّا الصورة الاولى: فلا أثر للشك فيها فيما إذا لم يتمكن المكلف إلّا من أحد الفعلين، ضرورة وجوب الاتيان به حينئذ إمّا لكونه واجباً تعيينياً أو عدلًا لواجب تخييري متعذِّر...[3]

مثلاً نمی‌داند صدقه واجب است یا روزه، نمی‌تواند روزه بگیرد ،در اینجا این بحث فایده ندارد چون تمکن از گرفتن روزه ندارد. آنگاه صدقه اگر واجب تعیینی باشد باید بدهد و اگر واجب تخییری هم باشد باید بدهد؛ چون یک عدلش روزه است، در واجب تخییری اگر یک عدل معذور شد عدل دیگر متعین می‌شود. لذا ایشان می‌گوید: این بحث در اینجا تأثیر ندارد.

بعد می‌گوید:

و إنّما تظهر الثمرة فيما إذا تمكن المكلف من الاتيان بهما معاً، فيدور الأمر بين وجوب الاتيان بهما و جواز الاقتصار على أحدهما. و التحقيق هو الحكم بالتخيير و جواز الاكتفاء بأحدهما، لأنّ تعلّق التكليف بالجامع بينهما متيقن، و تعلّقه بخصوص كل منهما مجهول مورد لجريان البراءة بلا مانع.

نکته لفظی: در کتب قدیم غالباً وقتی کلمة بین را می‌آوردند در شق دوم آن هم کلمة بین را تکرار می‌کردند تا روشن‌تر باشد بهتر بود می‌گفت: یدور الأمر بین وجوب الإتیان بهما و بین جواز الاقتصار علی أحدهما. متعارف این است که بین را تکرار می‌کنند.

ایشان قبول می‌کند که قائل به تخییر شویم. این که امر به جامع خورده متیقن است. ایشان می‌گوید: ‌لجریان البرائة بلامانع که البته از نظر آقای خویی بلامانع است! وگرنه نائینی می‌گوید: اشتغال جاری می‌شود. بعضی در اینجا اصالة البرائة عن التخییر جاری کرده‌اند. حالا ما این مطلب را مقداری باز کنیم.

تصویر روشن از مسأله

اولاً طبق توضیحات گذشته ما تحقیق این مسأله با مقدماتی که گفتیم روشن است یعنی اول ما باید داده‌های ذهنی را نگاه کنیم. فرض مسأله در جایی است که دلیل واحد داریم مثلاً یک روایت واحدة صحیحة معمول بها داریم که متنش مختلف است در یکجا آمده است: إن فعل کذا یجب علیه الصدقة و الصوم که هر دو واجب تعیینی باشند این به فرض در تهذیب و استبصار و فقیه آمده است، در یک متن دیگرش یجب علیه الصدقة أو الصوم است و این در کافی آمده است. البته اگر بگوییم کافی اضبط است دیگر این بحث مطرح نمی‌شود فرض بحث در جایی است که کافی را هم اضبط ندانیم. پس مورد روایت این است و حکم هم واقعی است.

یک تصور دیگر هم دارد دو روایت مثلاً داریم یکی از زراره در تهذیب و استبصار و فقیه یکی از محمد بن مسلم در کافی مثلاً در روایت زراره دارد اگر شب خوابت برد نماز عشا را نخواندی یجب علیک الصدقة، در یک روایت محمد بن مسلم به فرض دارد اگر شب خوابت برد فردا روزه بگیر. هر دو روایت هم سندش روشن است جمع کنیم بین دو روایت به تخییر. گفتیم در جمعه و ظهر تخییر ظاهری است آقای خویی توضیح نداده‌اند فقط گفته‌اند دو واجب هر دو تعیینی‌اند یا هر دو تخییری‌اند. نکتة فنی‌اش این است که در مسائل اصول عملیه تمام داده‌های ذهنی را باید حساب کنیم ظاهرش شاید این باشد که هر دو مثال یکی است درصورتی که هر دو مثال یکی نیست اگر در روایت واحده باشد این ما نحن فیه است اما اگر در در دو روایت مستقل باشد احتمال تعیین خیلی قوی است.

ما توضیح دادیم که می‌خواهیم تعیین و تخییر را به اقل و اکثر ارجاع بدهیم تخییر اقل است و تعیین اکثر است اما در اینجا شما وجوب هر دو را می‌دانید این که شما مخیرید قید زائد است یک روایت گفت: صدقه، یک روایت گفت: صوم، ظاهر هر دو روایت هم تعیین است (به قول آقایان ظهور امر در وجوب تعیینی است) اگر ارادة تخییر کرده باشد پس باید تصویر ارادة جامعی کرده باشد اگر بناست اصلی جاری شود همین است که تصویر ارادة جامعی نکرده است. اما اگر در روایت واحد بود: یجب علیه الصدقة أو الصوم یا یجب علیه الصدقة و الصوم. و این اگر بگوییم موردش در روایات نیست در التزامات شخصی خیلی واضح است التزامات شخصی یا اعتبارات شخصی در قبال التزامات قانونی یا اعتبارات قانونی است مواردی است که ما ملتزم می‌شویم، اعتبارات قانونی را قانونگذار جعل می‌کند و اعتبارات شخصی را ما جعل می‌کنیم. الآن در دنیای عرب بیشتر به آن التزامات شخصی می‌گویند. التزامات شخصی عرض عریضی دارد شامل نذور، عهود، شروط، عقود می‌شود، لذا ممکن است این آقا نگاه کند به نوشتة خودش مثلاً نوشته است: من نذر کرده‌ام که روز جمعه نماز یا صدقه، عبارت روشن نیست که یا است یا با شک دارد «نماز با صدقه» است یا «نماز یا صدقه». در روایات هم داریم روایاتی که روشن نیست در آن واو یا أو است. پس مثال آنچه آقای خویی فرموده‌اند این است چون یک روایت است اگر هم باشد یا تعیینش واقعی است یا تخییرش واقعی است چون یک دلیل است آنجا شما می‌خواهید بین دو دلیل جمع کنید اینجا نمی خواهید جمع کنید یجب علیک الصدقة و الصلاة در یک نسخه در یک نسخه یجب علیک الصدقة أو الصلاة.

در اینجا عرض کردم شما باید داده‌های ذهنی را در نظر بگیرید از این‌ها مهم‌تر تفسیری است که شما از واجب تخییری می‌دهید که اصلاً وجوب تخییری چیست؟ در این بحث‌ها در اصول دو بحث واقع می‌شود یک بحث این است که آیا وجوب تخییری داریم یا نه؛ مثلاً زنش از او پرسید ظهر چه بپزم؟ گفت: آبگوشت یا پلو. از ابوحنیفه نقل شده است وجوب تخییری نداریم طبیعت وجوب با تخییریت نمی‌سازد چون وجوب چیزی است که انسان نمی‌تواند آن را ترک کند تخییر را انسان می‌تواند ترک کند. اگر این نقل قول از او درست باشد (چون گاهی مطالبی را از اشخاصی نقل کرده‌اند که او ضدش را گفته است) ‌حرف سفیهانه‌ای است. یک بحث هم در تخییر اقسام واجب تخییری است که امروز بیان کردیم.

حقیقت واجب تخییری

یک بحث این است که قدما و اهل سنت روی آن خیلی کار نکرده‌اند اما در اصول متأخر شیعه خیلی تنقیح شده است مخصوصاً آقا ضیاء و آقای خویی خیلی روی آن کنکاش کرده‌اند و آن حقیقت واجب تخییری است؛ مثلاً آقای خویی می‌گوید: در واجب تخییری وجوب به عنوان احدهما خورده است در اینجا هم نوشته است: لأن تعلق التکلیف بالجامع بینهما متیقن. این‌ها معتقدند: واجب تخییری این است. یک تصور عمومی هم هست که واجب تخییری مثل واجب مشروط است می‌گوید: نماز بخوان، اگر نشد نماز بخوانی صدقه بده، این که می‌گوید: نماز یا صدقه، ماهیت قانونی‌اش ماهیت واجب مشروط است.

تفاوت تخییر عقلی و شرعی

بحث‌های زیادی شده است آیا عنوان احدهما است ما در آنجا گفتیم: احدهما به عنوان انتزاعی نیست شاید تعبیر «جامع» ایشان بهتر باشد ما گفتیم در واجب تخییری به عنوانی خورده است که در هر دو وجود دارد اگر به افرادی خورد که محدود نیستند تخییر عقلی است ظاهر تعبیر استاد این است که تخییر شرعی را به تخییر عقلی برگردانده‌اند ولی به نظر اینطور نمی‌آید مثلاً اگر گفت:‌ اکرم العالم این تخییر عقلی است چون عالم را نگاه کرده است هر عالمی باشد فرقی نمی‌کند عالم عالم است. در تخییر عقلی مثل بحثی که آیا کلی طبیعی در خارج وجود دارد یا عنوان انتزاعی صرف است وجود ندارد اما در تخییر شرعی اینطور نیست عنوان احدهما یک عنوان انتزاعی صرف است که در ذهن وجود دارد در خارج وجود ندارد. مثلاً می‌گوید: احدهما ملک من است این موبایل یا کتاب آنچه در خارج وجود دارد احدهما نیست در خارج یا کتاب وجود دارد یا موبایل. ذهن شما احدهما را انتزاع می‌کند مثل عنوان تحتیت و فوقیت که وجود خارجی ندارند. از من و زمین و موکت عنوان تحتیت مثلاً استخراج می‌شود که موکت تحت من است.

تفاوت انتزاع و اعتبار

ما فرق انتزاع و اعتبار را چنین بیان کردیم که اعتبار در وعاء اعتبار وجود دارد. این خیلی بحث لطیفی است مثلاً آقای خویی در بحث اجتماع امر و نهی انتزاع و اعتبار را یکی گرفته‌اند و چند بار عرض کردم مرحوم نائینی در ج4 فواید الأصول در مباحث استصحاب در تفصیل بین احکام تکلیفی و وضعی که مرحوم شیخ در یکی از تنبیهات استصحاب آورده است که در یکی استصحاب جاری می‌شود و در یکی جاری نمی‌شود، در آنجا نائینی مقدماتی دارد که فرق بین انتزاع و اعتبار را گفته است که درست است؛ انتزاع به هیچ وجه وجود ندارد حتی در وعاء اعتبار، اما اعتبار در خارج وجود ندارد ولی در وعاء اعتبار وجود دارد. انتزاع مثل این است که من تحت سقف هستم صفتی را درآورده است چیزی هم نیست اما اعتبار مثل این که من مالک کتاب هستم یا من زوج هستم یا این خانم زوجه است یا من آمر هستم این مأمور است یا وجوب وجوب یک نوع اعتبار است انتزاع نیست.

ابتنای مسألة اجتماع امر و نهی بر انتزاع یا اعتبار

لذا آقای خویی گفتند:‌ در حال سجده هم انتزاع صلاتیت می‌شود هم انتزاع غصبیت. گفتیم این مطلب درست نیست چون انتزاع کاری نمی‌کند رکن اساسی بحث اجتماع امر و نهی همینجاست آقای خویی می‌گوید: سرگذاشتن بر زمین عمل وحدانی است که از آن دو عنوان انتزاع می‌شود: صلاتیت و غصبیت و این موجب تعددش نمی‌شود، اگر موجب تعددش نشد یک عمل وحدانی می‌شود، این عمل وحدانی نمی‌شود هم مصلحت ملزمه داشته باشد هم مفسدة ملزمه، لذا آقای خویی در اجتماع امر و نهی از قائلان به امتناع از اشد مواردش است که امتناع را در مقام ملاکات می‌بیند. عده‌ای در مقام جعل می‌بینند عده‌ای هم که آقای بروجردی به علمای شیعه نسبت می‌دهد که علمای شیعه امتناع را در مقام امتثال می‌بینند. ما هفت مرحله فرض کردیم ایشان در مرحلة اخیر از هفت مرحلة فوق می‌دانند. آقای خویی امتناع را در ملاکات دیده‌اند. بین آنچه مشهور علمای شیعه است با آنچه ایشان دیده‌اند خیلی اختلاف شدید است. نکتة کلام آقای خویی این است که ایشان انتزاع گرفته‌اند و با انتزاع، عمل متکرر نمی‌شود عمل واحد نمی‌شود هم مصلحت ملزمه داشته باشد و وجوب نماز از آن درآید و هم مفسدة ملزمه داشته باشد و حرمت غصب از آن درآید، انتزاع دو تا نمی‌کند. این نکته خیلی مهم است که من خلاصه‌اش را برایتان بیان کردم.

آقایانی که اجتماعی هستند می‌گویند این انتزاع نیست اعتبار است سرگذاشتن بر زمین دو اعتبار دارد نه دو انتزاع: یک اعتبار صلاتیت، یک اعتبار غصبیت، اعتبار در وعاء خودش وجود دارد و اعتبار ولو عمل وحدانی است ولی اعتبار در مقام اعتبار و در مقام جعل دو تایش می‌کند. با تعدد اعتبار در عالم اعتبار دو تا می‌شود ولو عمل وحدانی است انتزاع عالم ندارد با تعدد انتزاع دو تا نمی‌شود یکی است. پس تمام نکته اینجاست که گذاشتن جبهه روی خاک عمل وحدانی است، این دو تا می‌شود یا همین یکی است؛ آقای خویی می‌گوید: دو عنوان از آن انتزاع می‌شود و انتزاع دوتایش نمی‌کند. من اینجا نشسته‌ام چهل انتزاع می‌توانید بکنید من روی زمینم، بالایم سقف است، روبرویم دیوار است... این انتزاعات تعدد نمی‌آورد یک نفر هستم در انتزاع تعدد نیست اما آن‌ها می‌گویند: در اعتبار تعدد هست چون در اعتبار ایجاد می‌کند مثلاً گذاشتن جبهه روی خاک یکی ایجاد وجوب و لزوم می‌کند یک چیز دیگر هم اعتبار می‌کند که حرمت غصب است دو زاویه است این دو زاویه دو انتزاعش نمی‌کند یک اعتبار صلاتیت است یک اعتبار غصبیت.[4]

بازگشت بحث اجتماع امر و نهی و استصحاب به عهد صحابه

بحث اجتماع امر و نهی از زمان صحابه شروع شد اقوالی که ما در اجتماع امر و نهی داریم از صحابه است فقط یک نکته خیلی مهم است از زمان صحابه مباحث اصول در ضمن فروع فقهی آمده است بعدها این فروع فقهی شکل اصولی گرفت حتی شاید تا سال‌های 170-180 شکل اصولی نگرفته است مثلاً به جای این که بگویند استصحاب در شبهات حکمیه حجت است در قالب فتوا در وطی زن قبل از اغتسال و بعد از انقطاع دم آن‌ها که قائل به استصحاب بودند می‌گفتند: وطی حرام است و آن‌ها که استصحاب را قبول نداشتند می‌گفتند: جایز است، بعدها شکل اصولی به خودش گرفت و گفتند: استصحاب جاری می‌شود یا نمی‌شود. پس اجتماع امر و نهی در کلمات صحابه به‌عنوان فرع فقهی آمده است بعد در کلمات تابعین و عده‌ای از فقها تدریجاً به‌عنوان اصول جدا شده است.

وجود تخییر شرعی

پس ما نکته‌ای داریم و آن نکته این است که حقیقت واجب تخییری چیست؟ گفتیم آقای خویی در اینجا به جامع زده است البته جای دیگر ایشان می‌گوید: عنوان احدهما و ظاهر عبارتشان این است که تخییر شرعی با تخییر عقلی فرقی ندارد.

ما گفتیم انصافش این است که ما حقیقتاً تخییر شرعی داریم عنوان، ابهام هم ندارد یک عنوان واقعی است ممکن است ما آن را درک نکنیم البته غالباً درک می‌کنیم لذا گفتیم الآن هم در دنیای فعلی غالباً تخییرها در کیفرها یعنی در احکام جزایی می‌آید مثلاً می‌گویند: اگر کسی این کار را بکند محکوم می‌شود به شش ماه تا دو سال حبس یا پرداخت یک تا سه میلیون تومان پول. غالباً اینطور است چون آنجا روی عنوان عقوبت و کیفر رفته است لکن فرقش با تخییر عقلی این است که در تخییر عقلی آن عنوان خودش دایر مدار حکم است مثلاً می‌گوییم: این آقا کیفر می‌شود یکدفعه کیفر را در دایرة محدودی می‌گذارد کیفری که ما می‌گوییم دو یا سه تاست: پول یا زندان یا تبعید مثلاً اگر عنوان را بین دو یا سه چیز محدود قرار داد تعبدش به اینجاست، می‌شود تخییر شرعی. پس در تخییر شرعی باید آن جامع تصویر شود ما نمی‌توانیم خودمان عنوان احدهما را درست کنیم مگر در احکام ظاهری، لذا اگر دو روایت بود که با هم معارض بود طبق اصل اولی حمل بر تخییر کردن خلاف ظاهر است مگر این که به خاطر روایت بگوییم تخییر ظاهری؛ چون در تخییر این نکته باید مراعات شود که او جامع را در نظر گرفته است جامع بین اطرافِ محدود را لحاظ کرده است. پس اولاً عنوان أحدهما نیست چون عنوان أحدهما انتزاعی است در خارج نیست یک واقعیتی است که در خارج است کیفر، یک نوع عقوبت و جزاست که در خارج است لکن گاهی این کیفر را محدود به دو تا یا سه تا می‌کند گاهی محدود نمی‌کند مثلاً اگر کسی چنین کرد حاکم او را معاقبه می‌کند. یک عقوبتی به او می‌دهد این تخییر عقلی است اما اگر گفت: یعاقبه بالسجن أو الغرامة المالیة، این تخییر شرعی است. پس در تخییر باید لحاظ جامع شود لذا این دو مثال که عرض کردم با هم فرق کرد یکدفعه شما در لسان دلیل واحد می‌بینید روایتی آمد که مثلا اگر کسی شب خوابید نماز عشا نخواند صبح یا صدقه بدهد یا صلاة، و یک نسخة دیگر از این روایت است صدقه و الصلاة است. (در نسخ خطی این اتفاق می‌افتد بلکه فرق بین واو و أو خیلی شایع است) پس یک فرض شما این است اگر فرض شما این بود چون ما خود حکم را خبر نداریم چون دلیل ما واحد است گفته است: واو پس تعیین است، گفته است: أو پس تخییر است احتمال تخییر هم می‌دهیم اگر تخییر شد جامع را تصویر کرده است اگر واو گفت: تصویر جامع نکرده است. چون دلیل واحد است همة داده‌های ذهنی را رجوع کنیم ترجیحی نمی‌توانیم بدهیم لذا در اینجا مردد می‌شویم که آیا واجب تخییر است به خاطر أو یا واجب تعیینی است هر دو را باید انجام دهد به خاطر واو.

رأی نائینی و استاد در مسأله

گفتیم مرحوم نائینی و شاید عدة زیادی از علما معتقدند: در اینجا نفس ابداع می‌کند اینجا واجب تعیین است می‌گوید: هر دو را باید انجام بدهد این اصالة الإشتغال است که توضیحاتش گذشت. آقای خویی و عده‌ای می‌گویند: اینجا ابداع می‌کنیم أصالة التخییر است شک داریم نماز بعنوانه واجب باشد و صدقه بعنوانه واجب باشد چون شک داریم اصالة البرائة جاری می‌کنیم اصالت برائت از قید زائد (یا عن الکلفة الزائدة) جاری می‌کنیم. بزرگان یا اشتغال هستند یا برائت.

دیدگاه مختار ما در این مسأله

رأی سوم را هم ما عرض کردیم اشکال ما اساساً در این است که ما برائت را به‌عنوان اصل نداریم و به‌عنوان حکم عقل هم نداریم بلکه به‌عنوان یک سیرة عقلایی داریم، سیره و ارتکاز و بنای عقلا است.  اگر مطلبی از جامعه‌ای به جامعه‌ای و از زمانی به زمانی تغییر پیدا کرد عقلایی است اما در عقل تغییر نمی‌یابد در عقل مسائل زمانی و مکانی مطرح نیست انطواء زمان و مکان است ممکن است جامعه‌ای پیشرفته باشد اگر کسی شک کرد اطلاع بر قانون خیلی سهل باشد هیچ مشکلی ندارد در اینجور جاها برائت جاری نمی‌شود چون تمکن دارد و سهل است اما اگر مثل زمان ما نسبت به احکام فحص و بحث کرد و چیزی پیدا نکرد اینجا قاعدة قبح عقاب بلابیان جاری می‌شود. این قاعده درست است ما آن را اجرا نمی‌کنیم چون به نکتة عقلایی برمی‌گردد. نکتة عقلایی تنجز است نکته این است که اگر شما گشتید و دلیلی پیدا نکردید آن حکم به فرض هم باشد منجز نیست نه این که حکم نیست. پس این أصالة البرائة نیست یک سیرة عقلایی است.

تطبیق بر مثال‌ها

در اینجا هم ما اینطور می‌گوییم: معلومات ما این است روایت واحده است همة جهات مساوی است، یک متن أو است یک متن هم واو است هیچ ترجیحی هم نمی‌توانیم بدهیم علما هم عده‌ای مثلاً به واو عمل کرده‌اند عده‌ای به أو، در اینجا می‌خواهیم بگوییم نفس چیزی ابداع نمی‌کند نفس می‌گوید: من دلیلی ندارم الآن منجز نشده است که این دو تا واجب تعیینی باشد. این مثال اول.

اما اگر دو روایت باشد یک روایت بود که اگر نماز شب نخواندی فردا صدقه بده، یک روایت گفت: که اگر نماز شب نخواندی فردا دو رکعت نماز غیر از قضا بخوان آیا در اینجا حمل بر تخییر می‌کنیم خیلی مشکل است به عکس در اینجا حمل بر تعیین می‌شود چون در اینجا دو عنوان آمده است صلاة و صوم عنوان تخییر که جامع باشد احراز نشده است به مجرد این که در لسان دو دلیل است تخییر نمی‌ّشود آنجا که در یک دلیل است احتمال تخییر می‌دادیم. از سوی دیگر تخییر هم عنوان انتزاعی نیست تخییر یک واقعیت است که در وعاء اعتبار واقعیت دارد واقعیتش این است که مقنن دو واقعیت را دیده و جامع بین آن‌ها را از ما می‌خواهد. وقتی دو دلیل داریم ما نمی‌توانیم چنین حالتی را احراز کنیم که جامع را خواسته است إن لم یکن که می‌گویند: ظاهر امر هم در تعیینیت است.

کیفیت ظهور امر در تعیینیت

این که امر ظاهر در تعیینیت است ما توضیحی دادیم چون در کفایه دارد: «اطلاق الصیغة یقتضی التعیینیة و النفسیة و العینیة». ما این را توضیح دادیم که این اطلاق صیغه که ایشان گفته است و عده‌ای از علما این بحث را انجام داده‌اند خیلی دقیق نیست نحوة اطلاق در این سه با هم فرق می‌کند یکنواخت نیست نحوة اطلاق در تعیین و تخییر، این است که مراد از اطلاق مقدمات حکمت نیست (چون گاهی مراد از اطلاق این است که باید مقدمات حکمت جاری کنیم) وقتی دلیل آمد که آب بیاور، همین که چیز دیگر نیاورد یعنی تعیینیت. لحاظ دیگر نمی‌خواهد مقدمات حکمت نمی‌خواهد ما اسم این اطلاق را اطلاق تصوری گذاشتیم جاهایی که مقدمات حکمت می‌خواهد اسمش را تصدیقی گذاشتیم، ظاهر کفایه این است که این اطلاق‌ها یکی است ولی خیر با هم فرق می‌کنند، در باب تعیین همین که أو نیاورد تعیین است همین که گفت: آب بیاور، تعیین است نیاز به مقدمات حکمت ندارد مثلاً بگوییم متکلم در مقام بیان بود الخ بحث‌هایی که در مقدمات حکمت کرده‌اند. تعیین، مئونة زائده‌ای نمی‌خواهد که با مقدمات حکمت ثابتش کنیم پس اگر مراد نائینی این صورت است حق با نائینی است انصافاً چون در اینجا خود تخییر یک مئونة زائد است همچنانکه تعیین مئونة زائد است و ظاهر خطاب، تعیینیت است نه ظاهر به مقتضای مقدمات حکمت، همین که خطابی آورد و أو نیاورد عرف از آن تعیین می‌فهمد، هر جا واجبی ذکر شود عِدلی برای آن ذکر نشود تعیین است قصد نمی‌خواهد لازم نیست بگوید: من واجب تعیینی قرار دادم. دنبال نکتة زائدی نیستیم لذا این دو موردی که هست با هم فرق می‌کنند. تعلق تکلیف به جامع که استاد گفته‌اند در مثال اول واضح است در مثال دوم نه. پس در صورت اول روشن شد که موردش فرق می‌کند اگر تخییر واقعی باشد ولی اگر به خاطر جمع بین ادله باشد رجوع به ادله نمی‌کنیم.



[1]. مصباح الأصول، ج‏1، ص519.

[2]. مصباح الأصول، ج‏1، ص520.

[3]. مصباح الأصول، ج‏1، ص522.

[4]. بعضی آقایان اعتراض می‌کردند که از بحث خارج می‌شوید. من تعمداً از بحث خارج می‌شوم؛ چون من هر سه چهار ماه تقریباً یک دوره مباحث اصول را تکرار می‌کنم تا برای شما اشراف پیدا بشود، گاهی هم مباحث خیلی کلیدی و اساسی است که ذهن شما را برای اتخاذ نتیجه خیلی آماده می‌کند. اتخاذ نتیجه در اینجا خیلی مهم است که قائل به انتزاع شوید یا قائل به اعتبار مثل قائلان به اجتماع امر و نهی.



عوذ بالله من الشّیطان الرّجیم. بسم الله الرحمن الرّحیم. الحمد الله ربّ العالمین و صلی الله علی سیّدنا رسول الله و آله الطیّبین الطّاهرین المعصومین و الّلعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین. اللهم اغفرنا جمیع المشتغلین و ارحمنا برحمتک یا ارحم الراحمین.

بحث در دوران امر بین تعیین و تخییر بود. و این دو روزه هم به تفصیل راجع به توضیح محل بحث و هم اجمالا به آرایی که مطرح شده است تعرض شد. تا اینجا رسیدیم که طبق تصور ما توضیح دقیق محل بحث این است که در جایی محل بحث است که ما بدون هیچ نکته خارجی این داده ذهنی ما این باشد که یا به نحو تعیین است یا تخییر حالا در صور مختلفش، و عرض کردیم که در این جور جاها دو احتمال اساسی است یکی قول به اشتغال که مرحوم نائینی قائل هستند. شاید هم عده زیادی از مشغولین. یکی هم قول به برائت از آن کلفه التعیین چون آن هم یک کلفتی است بالأخره تعیین یک قید معونه زائده ای است کلفه زائده ای است و این مرحوم استاد قائلند و ما توضیحاتی را عرض کردیم فعلا در حد توضیحات کلام مرحوم استاد و بعد از اینکه این تقسیم بندی که ایشان دادند تمام کردیم توضیح بیشتری از مجموعه کلمات و نظر نهایی انشاء الله. دیروز راجع به توضیح محل نزاع را که مثالی زده بودند که ما روز اول نخواندیم دیروز توضیح دادیم. مثال دومی که ایشان دارند بعد ایشان به مرحوم استاد در این کتاب صفحه 519 از مرحوم نائینی نقل کرده اند که سه بخش است. القسم الاول، البته این را دیروز پریروز خواندیم. «القسم الأوّل: ما إذا دار الأمر بين التخيير و التعيين‏ في‏ مرحلة الجعل‏ في الأحكام الواقعية، كما إذا شككنا في أنّ صلاة الجمعة في عصر الغيبة هل هي واجب تعييني أو تخييري.»، این مثال دیگری است که ایشان در احکام واقعیه. در این دو روزه کاملا توضیح دادیم که در این جور مسائل اول باید آن پیش فرض های ذهنی و آن داده های ذهنی کاملا روشن و واضح باشد. راجع به نماز جمعه یا نماز ظهر که ایشان تخییر واقعی گرفتند، به احتمال قوی تخییر ظاهری است و واقعی نیست که ایشان گرفتند. شاید نظر مبارک ایشان یا در این مثال فرض واقعیت ببینید اینکه می گوییم فرض کردم واقعیت یا ما می گوییم ظاهری اینها تماما در نتیجه گیری مؤثر است. یعنی اینکه نتیجه ای که می خواهیم به آن برسیم، تعیین یا تخییر کما اینکه همین مثال که صلاه جمعه واجب تعیینی است یا تخییری خب عکسش هم می شود فرض کرد. صلاه ظهر واجب تعیینی است یا تخییری. یعنی صلاه ظهر مسلّم واجب است احتمال می دهیم نماز جمعه هم عدلش باشد واجب تخییری باشد. خب نتیجه اش فرق می کند. یعنی این نکته ای را که من عرض کردم. اما راجع به تخییری که در اینجا است شاید نظر مبارک ایشان این است که تخییر، تخییر است البته معروف نظر خود ایشان که اقامه جمعه است. اگر جمعه اقامه شد یجب الحصول خود نظر مرحوم اقای خویی. حالا در این بحث اصولی وارد بحث دیگری شده اند. اما معیار را همین حالا به همین مناسبت بد نیست اشاره عابره ای به اقسام تخییر شود. عرض کردیم غیر از تخییر عقلی که تخییر بین افراد یک ماهیت، مثل اکرم العالم که انسان مخیر است بین افراد عالم کما اینکه تخییر شرعی هم نیست تخییر اصطلاحی هم،

تخییر شرعی که ما در فقه از آن بحث می کنیم سه تا است. یکی تخییر واقعی است که در واقع و در مقام جعل شارع مخیر کرده است مثل خصال کفاره به فتوای شیعه. یکی تخییر ظاهری است. تخییر ظاهری مثل همین نماز جمعه و نماز ظهر این معنایش این است که ما در مقام جمع بین ادله اینگونه گفته ایم. مثلا یک روایت آمد گفت نماز ظهر بخوان، و یک روایت آمد یا مثلا ظاهر آیه مبارکه نماز جمعه بخوان. این هم حجت آن هم حجت. پس ما هر دو را حجت داریم. هم نماز ظهر هم نماز جمعه. این را اصطلاحا تخییر ظاهری می گویند. مگر اینکه محوم اقای خویی قدس الله نفسه بگویند از این دو روایت ما می فهمیم حکم واقعی تخییر است. بنابراین تخییر واقعی در جایی استکه در لسان دلیل واحد تخییر بیاید. مثلا بیاید بگوید شما مخیرید بین خصال کفاره یا مخیرید بین صوم و صدقه من باب مثال. این می شود تخییر واقعی. تخییر ظاهری شما در مقام جمع بین ادله جمع کردید. راهی نداشتید. یک دلیل می گوید روزه بگیر یک دلیل می گوید صدقه بده. متحیرید. این دلیل حجت است آن هم حجت است. این هم عده ای به این عمل کرده اند. ببینید این داده های ذهنی را فرض کنید. عده ای به این هم عمل کرده اند این از یک طرف هم روایت هم که داریم از یک طرف هم همین قاعده حجیت روایت داریم که در این جور تعارض ها تخییر داشته باشد. حالا آن روایت هم عمل نکنیم. بگوییم که آقا این هم حجت است آن هم حجت است ترجیحی هم نمی توانیم  بدهیم. پس شما تخییر دارید. این تخییر مفاد دلیل نیست. این تخییر جمعی است که شما انجام دادید. چون در یک دلیل امد مثلا اگر فلان کار کردید روزه بگیرد در یک دلیل آمد که صدقه بده. مثلا نماز عشا یادتان رفت و خوابیدید در یک روایتی است که مرسل است که یصبح صائما و فرض کنید که یک روایت هم هست که صدقه بدهید. این دو با هم تعارض پیدا می کنند با قطع نظر از مرجّحات. مرجحاتی هم نیست. اینجا شما می گویید به هر دو روایت اخذ می کنیم در نتیجه می شود تخییر. چون دو عمل هم که نیست روزه و صدقه با هم. یا روزه تنها است یا صدقه تنها. این جمع بین این دو تا می شود تخییر. راجع به عصر غیبت ما روایت واحده نداریم که شما مخیرید بین ظهر و جمعه. اشتباه نشود. چون مرحوم استاد حالا که جمع می کنیم حکم روایت واحده می شود. ما روایت واحده نداریم به تخییر. نمی دانم دقت می کنید؟ روایت واحده ای نداریم. ما مجموعه آیات ظاهر آیه مبارکه مجموعه روایاتی که می گوید نماز جمعه بخوان و روایتی که می گوید در زمان خود امام صادق که نماز ظهر بخوان. جمعش کردیم به تخییر. این جمع به تخییر است و الا در یک روایت ظاهرش این است که فقط نماز جمعه است یعنی آیه و روایت و در یک روایت هم ظاهرش این است که فقط نماز ظهر است. ما گفتیم هر دو دلیل هست باید جمع کنیم و لذا این جمع هم بیشتر برای فقهای متأخر است که مخیّر است بین ظهر و جمعه. پس این تخییری که ایشان در اینجا فرمودند این یک تخییر ظاهری است تخییر واقعی نیست. تخییر واقعی ملاکات خود را دارد تخییر ظاهری ملاکات واقعی ندارد ملاکات حجتی دارد. یعنی در مقام علم تخییر است. انشاء الله در مباحث دیگر شاید بیشتر روشن شود. تخییر سوم هم تخییر عقلی است یعنی تخییر ظاهری، واقعی و عقلی. این عقلی در اینجا ببخشید حواسم پرت شد. یک کمی گیج هستم. به آن می گوییم تخییر به مستوای اصل عملی. پس یک تخییر به معنای حکم واقعی داریم یک تخییر به معنای حکم ظاهری داریم و یک تخییر به معنای اصل عملی. اصل عملی همان که توضیحاتش امروز گذشت. در دوران امر بین محذورین. نمی داند این یا آن که غیرش هم نمیشود. مثلا یک ورقه ای نوشته است نمی داند در آن ورقه دقیق نمی تواند بخواند خط خودش را. ساعت یازده من در مسجد باشم یا نباشم. خط مشبه است بالأخره باشم یا نباشم. ساعت یازده هم یا هست یا نیست. در مسجد. به این می گوین دوران امر بین محذورین. این توضیحاتش گذشت عده ای از آقایان قائل به لابدیت عقلی هستند. می گویند ما اصل نداریم بالأخره یا انجام می دهد یا خیر. جای اصل نیست. ما همان جا گفتیم که آنجا اصل داریم. اصاله التخییر. رتبه اش هم رتبه اصاله الاشتغال و قاعده برائت و اصاله البرائه است اگر اصاله البرائه داشته باشیم. اصاله التخییر داریم. اصل عملی. و آن اینکه ما ابداع می کنیم این معنا را که تو می توانی ترک کنی می توانی فعل انجام دهی. این فرقش با لابدیت عقلی در لابدیت عقلی هیچی در آن ابداع ندارد. می گوید بالأخره ساعت یازده یا در آنجا هستی یا نیستی. پس تخییر در حققیت سه قسم است. تخییر واقعی، تخییر ظاهری و تخییر به معنای اصل عملی. تخییر اصل عملی هم یک معنای تخییر است که الآن مثالش را عرض کردیم. این تخییری که اینجا است ظاهر عبارت استاد تخییر واقعی است. صلاه جمعه و ظهر. لکن عرض کردم با در نظر گرفتن ادله تخییر ظاهری است نه واقعی و معیار ظاهری و واقعی را عرض کردم. این هم راجع به مثال دیگری که ایشان آورده اند و توضیح داده شده است. ایشان بعد از این مقدمات در صفحه 520 می فرمایند که قسم اول که احکام و اقعی است سه صورت دارد. الصورت الاولی، صورت اولی این است که بداند اجمالا هر کدام از این دو فعل واجب است. فقط نمی داند وجوب تخییری است یا تعیینی. دو عمل هست صدقه و صوم. هر دو واجب هستند قطعا و واقعا. فقط نمی داند  به نحو واجب تخییری یا تعیینی. بعد صورت ثانیه و ثالثه را دارند چون ما الآن شاید نرسیم به صورت ثانیه هر صورتی را که تمام کردیم متعرض می شویم. دیگر بقیه صور را یعنی یک جا بخوانیم که وقتتان تلف شود دیگر نمی خواهد. بعد در صفحه 522 چون یک مقداری را باید خودتان مراجعه کند. «اما الصورت الاولی» که صورت اولی که دو تا امر واجب هستد. حالا من عبارت ایشان را بخوانم بعد تعبیر خودم. و لکن نمی دانیم وجوبشان تخییری است یا تعیینی. «فلا اثر»، اولا این اثر شک کجاست؟ اثر شک «إذا لم‏ يتمكن‏ المكلف‏ إلّا من‏ أحد الفعلين‏»، در اینجا اثر ندارد. مثلا می دانی یا صدقه واجب است یا روزه. روزه نمی تواند بگیرد صدقه می تواند. در اینجا این بحث فایده ندارد. چرا؟ چون روزه را که نمی تواند بگیرد واجب هم باشد تمکن ندارد. آن وقت صدقه اگر واجب عینی هم باشد تعیینی هم باشد باید بدهد واجب تخییری هم باشد باید بدهد صدقه را. چون اگر واجب تعیینی باشد باید صدقه را بدهد اگر واجب تخییری است چون یک عدل آن روزه است در واجب تخییری اگر یک عدل معذور شد عدل دیگر متعیّن می شود. چون وقتی نمی تواند روزه بگیرد می گوید متعین است که صدقه بدهد. لذا ایشان می فرماید که اینجا هیچ تأثیر ندارد این بحث در اینجا «ضرورة وجوب الإتيان به حينئذ»، اگر یکیش معذور شد آن یکی دیگر را باید حتما انجام دهد. «اما لكونه واجبا تعينيا، أو عدلا لواجب تخييري متعذر» بعباره اخری. و انما، این عبارت را ما نمی خوانیم. «انما تظهر الثمرة»، ثمره در جایی است که «تمكن‏ المكلف‏ من‏ الاتيان‏ بهما معا»، هر دو را بتواند انجام دهد. هم روزه و هم صدقه. «فيدور الأمر بين وجوب الاتيان بهما»، و یکی هم جواز الاقتصار این در کتب قدیم غالبا وقتی بین می آوردند آن دومی را هم بینشان تکرار می کردند که روشن تر باشد. حالا آقای خویی نوشته است من گفتم بعضی صحبت های ... 15/13

و انما، بله یدور الامر بین، بین اول گفته اند، وجوب الاتیان بهما، هر دو را انجام دهد اگر تعیینی باشد، و جواز الاقتصار. جواز به .... اتیان، بین، وجوب وجوب،

اگر این جور جاها متعارف این است من نکات را می گویم که بعد هم که انشاء الله مشغول نوشتن و تدوین شدید، متعارف این است که بین را تکرار می کنند که معلوم شود. یدور الامر بین وجوب الاتیان و بین جواز الاقتصار علی احدهما. این شق دومش. اگر واجب تخییری باشد یکی هم کافی است. واجب تعینی باشد هر دو

«و التحقيق هو الحكم بالتخيير»، ایشان قبول می کنند که تخییر را قائل شویم. «و جواز الاكتفاء بأحدهما، لأنّ تعلّق التكليف بالجامع بينهما متيقن‏»، اینکه به جامع تکلیف خورده است این متیقن است. «و تعلّقه‏ بخصوص‏ كل‏ منهما مجهول مورد لجريان البراءة بلا مانع‏»، یعنی بلا مانع از طرف آقای خویی قدس الله نفسه و الا مرحوم نائینی می فرمایند که اشتغال جاری شود باید هر دو را انجام دهید. چون می داند که هر دو واجب است و شک هم می کند که آیا واقعا به اینکه هر دو وجوبشان ثابت است شک می کند که به نحو تخییر باشد لذا بعضی ها در اینجا اصاله البرائه از تخییر جاری کردند. حالا این مطلب را ما یک کمی بازش کنیم. اولا طبق توضیحاتی که من عرض کردم، عرض کردم که مرحوم استاد وارد نشدند. تحقیق این مسئله با مقدماتی که من عرض کردم روشن است. یعنی ما باید داده های ذهنی را نگاه کنیم. این اول کار است. این اولا این مطلب. فرض مسئله در کجاست؟ فرض مسئله در این است که یک دلیل واحد داریم. یک روایت واحده صحیحه. فرض کنید مامور بها. متن روایت مختلف است. در یک روایت آمده است «یجب علیه الصدقه و الصوم»، در یک متن حالا فرض کنید به لحاظ مصدر هم در تهذیب و استبصار و فرض کنید فقیه آمده است و الصوم. در کافی همین روایت آمده است أو الصوم. روشن شد فرض مسئله؟ این یجب علیه الصدقه و الصوم. این به قول اقای خویی واجبات تعیینیان. یا صدقه أو الصوم. حالا یک دفعه می گویند کافی دقت کنید من همیشه می گویم مقدمات ذهنی خود را باید مراعات کنید. یکدفعه می گویند که کافی اضبط است. مثلا در کافی أو امده است یا واو آمده است این ظرافتی که ما در بحث گفتیم هی می گوییم تمام آن نکات باید در نظر گرفته شود در این مثال به نظرم خیلی واضح هستند. مثال های سابق هم واضح بود. پس یک، مورد کلام این است. این هم حکم واقعی است. البته مرحوم آقای خویی این یک تصور دیگر هم دارد که آن هم بگویم. دو تا روایت داریم فرض کنید یکی از زراره یکی از محمد بن مسلم، من باب مثال. در روایت زراره دارد که اگر شب خوابت برد نماز عشا نخواندی یجب علیک الصدقه. در روایت محمد بن مسلم فرض کنید دارد روایت دیگر دارد این هم صحیح است در کافی است آن هم صحیح است در تهذیب و استبصار و اینها و فقیه و اینها آن دارد یجب علیه الصدقه این دارد یجب علیه الصوم. هر دو روایت صحیح و مصدرش هم روشن. جمع کنیم بینهما به تخییر. پس دوران امر شود بین تخییر و تعیین. اول بحث امروز آقایانی که تشرییف داشتید یادتان می آید؟ ما عرض کردیم در جمعه و ظهر تخییر ظاهری است نه واقعی. بناءً مرحوم آقای خویی توضیح نداده اند. این توضیح فقط همین دو تا واجب هر و یا تعیینی هستند یا تخییری. ببینید این را من به دو مثال زدم. این نکته اش چیست؟ این همان نکته فنی است که من کرارا عرض کردم در مسائل اصول عملی ان تمام داده های ذهنی را باید حساب کنیم. ظاهرش شاید این باشد هر دو مثال یکی است. در صورتی که هر دو مثال یکی نیست. اگر در روایت واحده باشد این ما نحن فیه است. اما اگر در روایت واحده نباشد انجا اصاله التعیین خیلی قوی است. چون دو روایت مستقل هستند. آن نکته فنی به ذهنتان آمد؟ من اگر یادآورتان باشد دیروز عرض کردیم تعیین و تخییر را می خواهیم ارجاع دهیم به اقل و اکثر. دیروز توضیحش را عرض کردیم که تخییر اقل است و تعیین اکثر است. اما در اینجا در حقیقت شما اینکه شما مخیرید این یک قید زائدی است. اینکه جامع این روایت آمد گفت صدقه این روایت آمد گفت صوم. خوب تأمل بفرمایید ظاهر هر دو روایت هم به قول اقایان ظهور امر در وجوب تعیینی است نه تخییر. اگر اراده تخییر کرده باشد پس باید تصویر اراده جامع کرده باشد. خب اگر بنا است اصلی جاری شود اصل همین است که تصویر اراده جامعی نکرده است. اما اگر روایت واحد بود این ما نحن فیه است. یجب علیه الصدقه و الصوم. یجب علیه الصدقه أو الصوم. و این حالا فرض کنید به قول شما اگر بگوییم موردش در روایات نیست در نوشته های خود ما در التزامات شخصی خیلی و اضح است. التزامات شخصی دیروز در بحث مکاسب عرض کردم مطالبی است که ما ملتزم می شویم در قبال التزامات قانونی اعتبارات قانونیه. گاهی به آن می گوییم اعتبارات شخصی گاهی می گوییم التزامات شخصی. در مقابل اعتبارات قانونی. اعتبارات قانونی، قانونگذار بر ما جعل می کند. ما هیچ اراده ای در آن نداریم. اما اعتبارات شخصی خودمان جعل می کنیم. عرض کردیم اعتبارات شخصی الآن در دنیای عرب التزامات شخصیه می گویند. خود بنده تعبیر به اعتبارات شخصیه می کنم. اعتبارات شخصی یک عرض عریضی دارد. شامل عقود، شروط، نذور، عهود می شود الی آخر. من چون چند بار در مباحث متعدد این نکته را عرض کردم لذا ممکن است این آقا نگاه کند به نوشته خودش نوشته است که من نذر کردم که روز جمعه فرض کنید نماز یا صدقه، صلاه یا صدقه، این عبارت روشن نیست. این یا گاهی خوانده می شود با صدقه گاهی خوانده می شود یا صدقه. خودش هم نمی تواند بخواند. این در نوشته ما می آید در التزامات شخصی ما این خیلی راحت می آید. در روایت هم داریم در روایتی که فرق بین واو و أو است داریم. یک جاهایی هم اصلا حل یک مشکل را به همین کردیم. حالا وارد بحث های جزئی اش نمی شوم. پس بنابراین مثال اینکه آقای خویی فرمودند مثال این در حقیقت این است چون یک روایت هم هست اگر هم باشد واقعی است یا تعیینش واقعی است یا تخییرش. چون لسان دلیل واحد است. آنجا شما بین دو دلیل می خواهید جمع کنید. آن می شود ظاهری. اینجا نمی خواهید جمع کنید. اینجا در روایت آمده است یجب علیه الصدقه أو الصلاه. در یک نسخه در کافی آمده است و الصلاه در یک نسخه آمده است أو الصدقه. اینجا دوران امر بین دو تا عمل، انشاء الله فکر می کنم اول تصویر مطلب روشن شود و بعد برویم در نتیجه گیری. بعد در اینجا عرض کردم شما باید داده های ذهنی را در نظر بگیرید از اینها باز مهم تر تفصیلی است که شما از واجب تخییری می گویید. اصلا وجوب تخییری چیست. ما عرض کردیم در بحث واجب تخییری، دو بحث یعنی در این بحث ها در اصول اصولا دو بحث واقع می شود. یکی اینکه وجوب تخییری داریم یا خیر. مثلا زنت از تو پرسید ظهر چه درست کنم می گویی آبگوشت یا پلو من باب مثال. این آبگوشت یا پلو واجب تخییری است یا خیر. از ابوحنیفه نقل شده است که اصلا وجوب تخییری نداریم. وجوب با تخییریت نمی سازد. طبیعت وجوب چون وجوب آن چیزی است که انسان نمی تواند آن را ترک کند. تخییر می تواند ترک کند. آبگوشت نسازد. نمی شود بگوییم آبگوشت واجب است به نحو تخییر. اگر راست باشد حرف سفیهانه ای است. اگر کسی نقل قول از ایشان گاهی در کتاب ها چیزهایی ذکر می کنند بعد می بینند آقا ضدش را گفته است اصلا. این است در زمان خود ما چیزهایی نقل می کنند بعد می بینند آن اقا ضد این گفته است. اگر چنین چیزی گفته باشد جعل در اختیار شخص است اینکه میتواند جعل کند مشکل ندارد. پس یک بحث در واجب تخییری این است که آیا تخییر داریم یا خیر. یک بحث هم که من امروز کردم اقسام واجب تخییری. وجوب تخییری که سه قسمش کردیم. تخییر را به سه قسم کردیم. بحث دومی که در اصول است که این بحث در اصول شیعه متأخر خیلی تنقیه شده است. مخصوصا اقا ضیا خیلی کنکاش های شدیدی کرده اند. آقای خویی مرحوم اقا ضیا این در اصول متأخر شیعه خیلی کار شده است. قدمای ما انقدر رویش کار نکرده اند. سنی ها هم همین طور. و آن حقیقت واجب تخییری است. مثلا آقای خویی می گویند در واجب تخییری وجوب خورده است به عنوان احدهما. اینجا اگر دقت کنید نوشته اند ایشان لأن، می خواستم مقدمات را عرض کنم که مطلب خود اقای خویی اینجا واضح شود. اینجا فرمودند «لأنّ تعلق التکلیف بالجامع بینهما متیقّنٌ». این جامع بینهما یا در جاهای دیگر بعد خواهد آمد باز خواهم فرمود عنوان احدهما اینها معتقدند که واجب تخییری این است. خب یک تصور عمومی هم هست حالا می شود گفت عمومی نسبتا که واجب تخییری مثل واجب مشروط است. ماهیتش واجب مشروط است. می گوید تو نماز بخوان اگر نخواندی صدقه بده. اینکه می گوید نماز یا صدقه این ماهیت قانونی اش این بحث های قانونی بحث های لطیفی است. ماهیت قانونی اش ماهیت واجب مشروط است. مرحوم آقا ضیا هم روی اراده رفته است. اراده مشروط مقید یک بحث های زیادی شده است. بخواهیم وارد آن بحث ها شویم آیا عنوان احدهما هست؟ آن که ما در آنجا مطرح کردیم احدهما به معنای انتزاعی نیست. حالا این شاید عبارت جامع ایشان باز بهتر باشد. عرض کردیم در باب واجب تخییری خورده است به عنوانی که در هر دو وجود دارد. اگر خورد به عنوان در افرادی که محدود نیستند این تخییر عقلی است. ظاهر کلمات مرحوم استاد تخییر شرعی را به تخییر عقلی برگرداندند. به نظر ما این طور نمی آید. خب بحث های واجب تخییری مفصل متعرض شدیم. به نظر این طور نمی آید. مثلا اگر گفت اکرم العالم این تخییر عقلی است چون آمده است عنوان عالم را نگاه کرده است هر کسی باشد، زید باشد، عمرو باشد، سیاه باشد، سفید باشد، داخلی باشد خارجی باشد فرق نمی کند عالم عالم است. به این می گویند تخییر عقلی. در باب تخییر عقلی مثلا همان بحثی که آیا کلی طبیعی در خارج وجود دارد یا خیر. می شود ان بحث ها را کرد یا عنوان انتزاعی صرف است و اقعیت ندارد. اما در باب تخییر شرعی اینگونه نیست. عنوان احدهما یک عنوان انتزاعی است. عنوان احدهما به طور کلی عرض کنم خدمت شما یک عنوان انتزاعی است که در ذهن وجود دارد در خارج نیست. لذا در خارج احدهما وجود ندارد. مثلا می گوید آقا این احدهما ملک من است. این موبایل یا کتاب. احدهما در خارج وجود ندارد. آن که در خارج وجود دارد یا کتاب است یا موبایل است. احدهما وجود ندارد ذهن شما انتزاع می کند. مثل فوقیت. فوقیت در خارج وجود ندارد. من هستم و این سقف. آن که در خارج وجود دارد این است. از نسبتی که بین این دو تا است عنوان فوقیت از من با روی زمین یا روی موکت عنوان تحتیت. که مثلا موکت تحت پای من است. مثلا زیر پای من است. اینها وجود خارجی ندارند. و لذا ما خیلی توضیحات مفصلی عرض کردیم فرق بین انتزاع و اعتبار. اعتبار در وعای اعتبار وجود دارد. این دو تا با هم فرق می کنند. این خیلی بحث لطیفی است. مثلا آقای خویی در بحث اجتماع امر و نهی مهمترین نکته را همین گرفته اند. انتزاع و اعتبار را یکی گرفته اند. تعجب می کنم فکر می کنم مثلا در آنجا و توضیحا چند بار عرض کردم در مباحث استصحاب جلد 4 فوائد الاصول. مرحوم نائینی در تفسیر بین احکام تکلیفی و وضعی که مرحوم شیخ تفصیل ششم به نظرم در استصحاب که این کیدری یکی استصحاب جاری می شود یکی نمی شود آنجا مرحوم نائینی یک مقدماتی دارد که فرق بین انتزاع و اعتبار را گفته است. درست است خوب دقت کنید انتزاع به هیچ وجه وجود ندارد. حتی در وعای اعتبار. اما اعتبار در وعای اعتبار وجود دارد. در خارج وجود ندارد اما در وعای اعتبار وجود دارد. انتزاع مثل اینکه من در تحت سقف هستم. این انتزاع کرده است. چیزی هم نیست. اما اعتبار من مالک کتابم. دقت کنید. من مثلا زوج هستم. این خانم زوجه است. من مالکم. من آمرم. این مأمور است. وجوب یک نوع اعتبار است. وجوب انتزاع نیست. لذا مرحوم اقای خویی فرمودند که در حال سجده هم انتزاع صلاتیت می شود هم انتزاع غصبیت. گفتیم این درست نیست. این مشکل است. چون انتزاع کاری نمی کند. اصلا رکن اساسی بحث اجتماع امر و نهی همین جا است. تمام رکنش اینجا است. اقای خویی می گوید که این عمل وحدانی است شما سرتان را زمین گذاشتید. خوب دقت کنید بحث اجتماع امر و نهی که خیلی سنگین است من نکته اش را عرض می کنم که شما راحت شوید. ایشان می گوید که شما سرتان را روی زمین گذاشتید این سر که روی زمین گذاشتی از این دو عنوان انتزاع می شود. هم صلاتیت هم غصبیت و این موجب تعددش نمی شود. اگر موجب تعددش نشد می شود یک عمل وحدانی. این عمل وحدانی نمی شود هم مصلحت ملزمه داشته هم مفسده ملزمه. این کل اشکال آقای خویی. لذا اقای خویی در بحث اجتماع امر و نهی یکی از قائلین به امتناع است در اشد مراتبش. این در مقام ملاکات امتناع می بیند. حالا عده ای در مقام جعل می بینند عده ای هم که آقای بروجردی قدس الله نفسه نسبت به علمای شیعه می دهد که علمای شیعه در مقام امتثال چون من چند بار عرض کردم که هفت تا مقام درست کردیم. از ملاکات بگیریم بعد حب و بغض بعد اراده و کراهه و بعد جعل و بعد مرتبه فعلتی ابلاغ رسل، بعد مرتبه تنجّز وصول مکلّف و بعد هم امتثال. آقای بروجردی اصرار دارند که فقهای شیعه امتناع را در امتثال می دهند. مرحله اخیر. خیلی این تقریب کلام من چون نیست در جایی گاهی تکرارش می کنم برای اینکه خیلی مطالب را واضح می کند. آقای خویی امتناع را در ملاکات دیده اند. خیلی شدید است بین آن چه مشهور علمای شیعه است و بین مسلک ایشان. نکته اش کجاست؟ نکته ها را دقت کنید. آن نکته اش این است که ایشان انتزاع گرفته اند. خوب دقت کردید؟ با انتزاع عمل متکرر نمی شود. عمل یکی است. آن عمل واحد نمی شود هم مصلحت ملزمه داشته باشد صلاه شود هم مفسده ملزمه داشته باشد حرمت غصب در بیاید از آن. این تصور اقای خویی است. خیلی مهم است شما باید چندین ساعت و دو سه ماه درس اجتماع امر و نهی بخوانید تا به اینجا برسید. من به خلال دو دقیقه برایتان گفتم. آقایانی که اجتماعی هستند می گویند این انتزاع نیست اعتبار است. یک کلمه. عوض می شود مطلب. این سرت را گذاشتی روی زمین دو تا اعتبار دارد نه دو تا انتزاع. یک اعتبار صلاتیت دارد. اعتبار در وعای خودش وجود دارد. انتزاع اصلا وجود ندارد. و اعتبار ولو عمل وحدانی است اما اعتبار در مقام اعتبار و در مقام جعل دو تا می کند. در مقام قانون دو تا می کند آن را. انتزاع آن رادو تا نمی کند. روشن شد تمام بحث کجاست؟

سؤال: اعتبار هم یک نسبت است بین

پاسخ: نه نسبت نیست. این شد انتزاع. شما برگشتید به حرف آقای خویی. خیلی فکر کنم روشن شد برای شما. این ها می گویند دو اعتبار است. یک اعتبار کرده است صلاه یک اعتبار کرده است غصب. با تعدد اعتبار در عالم اعتبار دو تا می شود ولو فعل وحدانی است. انتزاع عالم ندارد. با تعدد انتزاع دو تا نمی شود یکی است. خیلی به نظرم تا حد زیادی مسئله، تمام آن نکته اینجا است که عمل وحدانی است. گذاشتن جبهه شما روی خاک. این عمل وحدانی است. این دو تا می شود یا همین یکی است؟ آقای خویی گفته است ینتزع منه عنوان صلاتیت. ینتزع انتزاع دو تا نمی کند آن را. من حالا نشسته ام اینجا. چهل تا انتزاع می شود کرد. زیر سقفم، روی موکتم، مقابل دوربینم، پشت سرم دیوار است، تمام انتزاعات می شود کرد. دست راست کی هستم دست چپ کی هستم. تمام این انتزاعات تعدد نمی آورد یک نفر هستم. هیچ تعددی در کار نیست. درست هم هست در انتزاع تعدد نیست. اما آنها می گویند در اعتبار تعدد نیست. اعتبار. چون در اعتبار ایجاد می کند. خوب دقت کنید. مثلا این جبهه را روی خاک گذاشتن ایجاد وجوب می کند. لزوم. این لزوم را که برایش می آورد این است. این جبهه روی خاک گذاشتن نگاه می کند که مال غیر آن خاک، یک چیز دیگر هم اعتبار می کند. حرمت. حرمت غصب. دو اعتبار است. از دو زاویه است. این دو زاویه دو انتزاعش نمی کند. یک اعتبار صلاتیت است یک اعتبار غصبیت. این اعتبار در وعای خودش وجود دارد. انتزاع وعا ندارد اصلا. این ظرافت بحث روشن شد؟ آقای خویی قائل هستند که امتناعی هستند به اشدّ درجات امتناع. به همین تصویری که عرض کردم. در مقابل آقایان حالا این یک مقداری بعضی آقایان میگویند از بحث خارج شدیم. من متعمدا از بحث خارج شدم چون من یک اعتقاد دارم که در طی سه ماه چهار ماه تقریبا یک دوره اصول را ما تکرار می کنیم در بحث هایمان. که آن حالت احاطه و اشراف بماند. از جاهای مختلف اصول هم می آورم. از اول تا آخر اصول. گاهی هم مباحث خیلی کلیدی و اساسی است. خیلی ذهن شما را آماده می کند برای اتخاذ نتیجه. این اخذ نتیجه خیلی در اینجا مهم است. که آیا شما قائل به انتزاع شوید مثل آقای خویی یا قائل به اعتبار شوید مثل قائلین به اجتماع امر و نهی. و یک توضیح دیگر هم کرارا عرض کردم اینکه آقایان نوشته اند علما این من عرض کردم بحث اجتماع امر و نهی از زمان صحابه شروع شده است. اقوالی که ما در اجتماع امر و نهی داریم از صحابه است. فقط من یک نکته ای را کرارا عرض کرادم که خیلی مهم است. از زمان صحابه مباحث اصول در ضمن فرع فقهی آمده است. اصولی نیامده است. لکن ما از آن فرع فقهی بعدها شکل اصولی گرفت. حتی شاید تا سالهای صد و پنجاه، صد و هفتاد، صد و هشتاد، شکل اصولی نمی گیرد. مثلا به جای اینکه بگویند استصحاب در شبهات حکمیه حجت است در یک فتوا مثلا زنی که پاک شده است هنوز غسل نکرده است حرمت دارد یا خیر؟ آنهایی که قائل به استصحاب بودند می گفتند دارد. آنهایی که نبودند می گفتند ندارد مباح است. بعد ها اواخر قرن دوم شکل رسمی پیدا کرد. این می گفت استصحاب جاری می شود آن میگفت جاری نمیشود. این را خوب دقت کنید چون الآن در کلمات اصولیین ما کمتر آمده است. این خیلی لطیف است در کلمات سابقین و عده ای از مسائل اصولی ما همین مسئله اجتماع امر و نهی از صحابه نقل شده است. در کلمات صحابه به صورت فرع فقهی آمده است و بعد در کلمات تابعین و بعد در کلمات عده ای از فقها، یواش یواش به عنوان اصول جدا شده است. این ذهنیت همیشه در ذهن شما باشد.

خب ما برسیم به همین مطلب خیلی خارج نشویم. بنابراین ما یک نکته ای داریم و آن نکته این است که حقیقت واجب تخییری چیست؟ عرض کردم آقای خویی زده اند به جامع. البته جای دیگری ایشان می گویند عنوان احدهما. حالا اینجا به جامع زده اند. جامع بینهما. و فارغ یعنی ظواهر عبارتشان این است که فرقی با تخییر عقلی ندارد. تخییر عقلی با تخییر شرعی یکی است. عرض کردیم ما در محل خودش انصافش این است که تخییر عقلی داریم، تخییر شرعی داریم، عنوان ابهام هم ندارد. یک عنوان واقعی است ممکن است ما درکش نکنیم. البته غالبا درک می کنیم و لذا عرض کردیم غالبا تخییرات الآن هم در دنیای قوانین فعلی در کیفرها می آید. احکام جزایی. کسی که این کار را بکند محکوم می شود به شش ماه یا دو سال زندان یا صد هزار تومان تا دو ملیون تومان یا مثلا کذا. این غالبا چون آنجا رفته است روی عنوان عقوبت و کیفر. لکن فرقش با تخییر عقلی این است در تخییر عقلی آن عنوان خودش دائر مدار حکم است. مثلا بگوییم این آقا کیفر می شود. این می شود تخییر عقلی. یک دفعه می آید کیفر را در یک دایره محدودی می گذارد. کیفری که من می گویم این دو تا پول یا زندان. پول یا زندان یا تبعید مثلا. اگر این عنوان را بین دو تا یا سه تا این تعبدیت و شرعیتش به اینجا است. محدود قرار داد می شود تخییر شرعی. پس در تخییر شرعی باید آن جامع تصویر شود. ما نمی توانیم خودمان عنوان احدهما، مگر در احکام ظاهری. نمی توانیم خودمان درست کنیم. لذا اگر دو تا روایت بود با هم معارض بود طبق اولیه حمل بر تخییر کردن خلاف ظاهر است. مگر یا به خاطر روایت یا تخییر ظاهری. چون نکته را دقت کنید چون در تخییر این نکته باید مراعات شود او جامع را در نظر گرفته است. جامع بین الاطراف المحدود. پس اولا عنوان احدهما نیست. چون عنوان احدهما انتزاعی است. در خارج نیست. یک واقعیتی است که در خارج است. کیفر. یک نوع عقوبت است یک نوع جزا است. در خارج هست. لکن گاهی می آید این کیفر را محدود به دو تا یا سه تا می کند. گاهی محدود نمی کند. می گوید اگر کسی چنین کاری کرد، حاکم یعاقبه. حاکم یک کیفری برایش بدهد. این محدود نمی کند. این می شود تخییر عقلی. اما اگر گفت یعاقبه بسیف دو الغرامه المالیه. این می شود تخییر شرعی. پس نکته اساسی در تخییر باید لحاظ جامع بشود. خوب دقت کردید؟ لذا این دو مثال که من الآن عرض کردم با هم دیگر فرق کرد. یک دفعه شما در لسان دلیل واحد می بینید یک روایتی آمد مثلا کسی که شب خوابید نماز عشا نخواند صبح یا صدقه بدهد یا نماز. صدقه أو صلاه. یک نسخه دیگر از این روایت است حالا از خود کافی، صدقه أو الصلاه. یک نسخه است صدقه و الصلاه. یکی واو است یکی أو است. الحمد الله کسانی که با نسخ خطی سر و کار دارند می دانند. این دیگر جزء شایعش است یعنی جزء استانداردهای اشتباه های نسخ خطی همین است. فرق بین واو و أو. این که خب هست این مشکل ندارد. پس بنابراین یک فرض شما این است اگرشما فرض شما این بود، چون ما اصلا خود حکم را خبر نداریم چون دلیل ما واحد است. گفته است که واو پس می شود تعیین. گفته است أو پس می شود تخییر. چون احتمال تخییر هم می دهیم. اگر تخییر شد حتما جامع تصویر کرده است خودش. اگر واو گفت تفسیر جامع نکرده است. قبول است. تفسیر جامع نکرده است. چون دلیل واحد است خوب دقت کنید من داده های ذهنی را دیروز و پریروز  توضیح دادیم، همه جهات را مراجعه می کنیم ترجیهی نمی توانیم بدهیم. لذا در اینجا مردد می شویم آیا واجب تخییری است به خاطر أو، یا واجب تعیینی است هر دو به خاطر واو. عرض کردیم مرحوم نائینی و شاید عده زیادی از علما معتقدند که اینجا نفس ابداع می کند. می گوید واجب تعیینی است باید هر دو را انجام دهید. این اصاله الاشتغال. دیروز و پریروز توضیحاتش گذشت. مرحوم نائینی و اقای خویی می گویند نه اینجا ابداع می کنیم اصاله التخییر. چون شک داریم نماز بعنوانه واجب باشد یا صدقه بعنوانه واجب باشد. بعنوان با قید خصوصیت. چون شک داریم اصاله البرائه. ما می توانیم اصاله البرائه از این قید، از این کلفه زائده، از این قید زائد اجرا کنیم. این هم رأی دوم که اینجا آقای خویی می فرمایند تخییر. رأی سوم هم که ما عرض کردیم حالا در مقابل بزرگان چون بزرگان همه یکی از این دو تا هستند دیگر یا اشتغال یا برائت. ما چون اشکال ما نه اینکه در مورد است اشکال ما اساسا در این است که برائت به عنوان اصل نداریم. برائت به عنوان یک سیره عقلایی داریم. نه به عنوان اصل. سیره است ارتکاز عقلا است بنای عقلا است. و به عنوان حکم عقل هم نداریم. چرا ما می گوییم سیره؟ اگر یک مطلبی از یک جامعه ای به جامعه ای تعویض پیدا کرد از زمانی به زمان دیگر عوض شد، غیر از او شد این می شود عقلایی. عقلی که به زمان فرق نمی کند دیگر. عقل.... 10/42

در آنها که مسائل زمانی مطرح نیست. ممکن است در یک جامعه ای پیشرفت باشد اگر شخص حکم کرد اطلاع بر قانون خیلی سهو باشد. یک دکمه می زند مال مجلس، یک دکمه می زند مال شورای نگهبان، سریعا مطلع می شود. هیچ مشکلی ندارد. در این جور جاها برائت جاری نمی شود. قبح عقاب بلا بیان جاری نمی شود چون تمکن دارد و خیلی راحت هم هست. اما اگر مثل زمان ما نسبت به احکام فحص و بحث کرد و چیزی پیدا نکرد اینجا قاعده قبح عقاب بلا بیان. به قول آقایان. ما قاعده قبح عقاب بلا بیان جاری نمی کنیم. درست است این قاعده اما اجرا نمی کنیم چون این بر می گردد به آن نکته عقلایی. آن نکته عقلایی تنجّز است نه عقاب. آن نکته این است که اگر شما گشتید دلیلی پیدا نکردید آن حکم بر فرض هم باشد منجَّز نیست. نمی گوید که حکم نیست. می گوید آن حکم منجَّز نیست. چون شما با آن ارتباط ندارید. اطلاع ندارید. پس این اصاله البرائه نیست. این یک سیره عقلایی است. در اینجا هم ما این طوریم. می گوییم معلومات ما این است. روایت واحده است. همه جهات مساوی است. یک متن أو است یک متن هم واو است. هیچ ترجیحی هم نمی توانیم بدهیم. علمای ما هم عده ای گفته اند واو عده ای گفتند أو. عده ای به واو عمل کرده اند عده ای به أو عمل کرده اند. فرض کنید مثلا هیچ راهی هم برای ترجیح نداریم. اینجا می خواهیم بگوییم که نفس چیزی ابداع نمی کند. نفس می گوید من دلیلی ندارم الآن منجَّز نشده است که این دو تا ، دو تا واجب تعیینی باشند. این منجَّز نشده است. این مثال اول. اما اگر دو تا روایت بود. خوب دقت کنید. ظاهر عبارت شاید آقای خویی هر دو را بگیرد. چون در جمعه و ظهر هم هر دو را می گیرد. یک روایت بود که اگر نماز شب نخواندی صدقه بده روز بعد. یک روایت بود که روز بعد دو رکعت نماز بخوان. غیر از قضا دو رکعت نماز بخوان. آیا در اینجا هم حمل بر تخییر می کنیم؟ این خیلی مشکل است. به عکس اینجا حمل بر تعیین می کنیم. شاید هم نظر نائینی این بوده است. چون این صورت ذهنی ما دو عنوان آمده است صلاه و صوم. عنوان تخییر که جامع باشد احراز نشده است. احتمالش هم نمی توانیم بدهیم. به مجرد اینکه در دو لسان است آنجا چون دلیل واحد بود احتمال تخییر بر جامع را می دادیم. بله اگر این ذهنیت را ما پیدا کنیم که تخییر یک عنوان انتزاعی است بد نیست. ما این ذهنیت را ند اریم. تخییر را عنوان انتزاعی نمی دانیم. تخییر یک واقعیتی اعتباری دارد. در وعای اعتبار واقعیت دارد. در وعای قانون واقعیت دارد. و آن واقعیتش این است که مقنن دو عنوان را دیده است و جامع بین آنها را از ما می خواهد. یک عنوانی که در هر دو فقط در این دو تا هست نه غیر. این را از ما می خواهد. وقتی دو دلیل داریم که یکی گفته است صلاه این برای ما نمی توانیم احراز چنین حالتی کنیم. کجا احراز چنین حالتی می کنیم که ایشان جامع را خواسته است. ان لم یکن که ظواهر کل دلیل تعیّن است. چون می گویند ظاهر امر هم ظاهر در تعیینیت است. و اینکه آیا امر ظاهر در تعیینیت است ما یک توضیحی عرض کردیم چون در کفایه دارد اطلاق الصیغه یقتضی التعیینیه و نفسیه و العینیه. این اصطلاح. ما اینها را توضیح دادیم. این بحثها چون خیلی طولانی شد داریم از زمان خارج هم می شویم. ما عرض کردیم این اطلاق الصیغه ای که ایشان گفته است که عده ای از علما هم بعدها این بحث را انجام داده اند این خیلی دقیق نیست. نحوه اطلاق در این سه تا فرق می کند یکنواخت نیست. آن وقت نحوه اطلاق در تعیین و تخییر، عرض کردیم در تعیین و تخییر، مراد از اطلاق، مقدمات حکمت نیست. چون گاهی اوقات مراد از اطلاق، مقدمات حکمت است. یعنی باید مقدمات حکمت جاری کنیم. نه وقتی دلیلی آمد گفت آقا آب بیاور. همین که أو نیاورد می شود تعیین. دیگر چیز دیگر نمی خواهد. لحاظ نمی خواهد. مقدمات حکمت نمی خواهد. خوب دقت کنید. ما اسم این اطلاق را گذاشتیم اطلاق تصوری. آن جاهایی که مقدمات حکمت می خواهد اسمش را گذاشتیم اطلاق تصدیقی. ظاهر عبارت صاحب کفایه این است که اطلاق ها یکی است. نه فرق می کنند. در باب تعیین همین که أو نیاورد تعیین مراد است. همین که گفت آب بیاور. اگر گفت آب بیاور یا نان می شود تخییر. اگر گفت آب بیاور تعیین. نمی خواهد مقدمات، در مقام بیان بود فلان بود قدر متیقن حالا در مقام تخاطب یا در مقام ....20/47

اصلا نمی خواهد مقدمات حکمت نمی خواهد. همین که گفت آب بیاور یعنی تعیین. همین عدم ذکر أو یعنی تعیین. تعیین معونه زائده ای که نمی خواهد که با مقدمات حکمت اثباتش کنیم. پس بنابراین اگر مراد نائینی این صورت است حق با نائینی است. انصافا چون در اینجا خود تخییر یک معونه زائده ای است. تعیین هم معونه زائده ای است فرق نمی کند. تخییر معونه زائده ای است و ظاهر خطاب تعیینیت است. نه ظاهر به مقتضای مقدمات حکمت. همین که خطابی آورد أو نیاورد عرف از آن تعیین می فهمد. تعیین یعنی همین. هر جا واجبی ذکر شود عدلی بر آن ذکر نشود می شود تعیین. قصد نمی خواهد نمی خواهد بگوید من واجب تعیینی قرار دادم. همینکه گفت آب بیاور می شود واجب تعیینی. أو که نیاورد می شود واجب تعیینی. مقدمه نمی خواهد چیز زائدی نمی خواهد. دنبال نکته زائدی نیستیم. لذا این دو موردی که هست با هم فرق می کنند احتمالا البته استاد که فرمودند لتعلق التکلیف بالجامع، این تعلق التکلیف بالجامع در مثال اول روشن است در مثال دوم نه. پس بنابراین در این مورد قسم اول یا صورت اولی که عرض کردیم یک توضیحی راجعش بدهیم روشن شد که موردش فرق می کند. واقعا اگر تخییر واقعی باشد درست. اما اگر نباشد تخییر از مقام جمع بین ادله باشد نه آن تعیین متعین نیست. رجوع به تعیین

و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین

ارسال سوال