دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع در بغداد 4
- نکات دروس خارج اصول فقه » مناقشه در حجیت اجماع
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هارون بن موسی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » عبدالله بن جعفر مکاتبات توقیعات حمیری محمدبن عبدالله
- مقالات رجالی ـ فهرستی » تأثیر مذاهب بر ادبیات عرب
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع در بغداد 1
- نکات دروس خارج فقه » وضع ثیاب من لا یرجوا نکاحا
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع نزد اهل سنت
- مقالات رجالی ـ فهرستی » سعد_بن_عبدالله
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
اوّلین کسی که آمده و قدری توقّف کرده، مرحوم حاجی نوری است. ایشان با وجود مشرب وسیعی که در روایات و مصادر و ... دارد و خیلی چیزها را درست کرده، در خاتمۀ «مستدرک» شرحی دربارۀ کتاب «التمحیص» داده که این کتاب حجّت است1️⃣ و بعد گفته: این کتاب تألیف صاحب «تحف العقول»، ابن شعبه، است. در آن جا ایشان اوّلین کسی است که میگوید: إنّي إلی الآن لم أتحقّق طبقة صاحب «تحف العقول»2️⃣؛ یعنی: با وجود این تتّبعش - که به جرأت میتوان ادّعا کرد در شیعه کسی مثل ایشان نیامده - گیر کرده؛ چرا که از یک طرف آن حرف شیخ حسین را دیده و از طرف دیگر هیچ شاهد خارجی هم پیدا نکرده و در نتیجه با همۀ وسعت مشربی که دارد درمانده و انصافاً هم حق با ایشان است. البتّه ایشان در حقیقت ابتدا در مقابل شهرتی که از زمان شیخ حسین پدید آمده بود ایستاد، امّا چون اخباریمسلک است، در نهایت قبول کرده و به آن شهرت اعتماد نموده است.
1️⃣ مرحوم شیخ حر در كتاب «وسائل الشيعة» از «تحف العقول» نقل میکند، ولی از «التمحیص» خیر؛ چون تنها «تحف العقول» مشهور بوده. مرحوم حاجی نوری در كتاب «مستدرک» استدراک نموده، برخی از مصادری را که شیخ حر نقل نکرده توثیق کرده و گفته : باید از اینها هم نقل کنیم.
بنابراین «مستدرک الوسائل» از نظر فنّی اصلاً «مستدرک» نیست؛ زیرا اصطلاح مستدرک را در جایی به کار میبرند که از کسی که صاحب روش معیّنی است در مسئلهای چیزی فوت شده باشد و ما بر آن اضافه کنیم؛ مثلاً حاکم نیشابوری در «مستدرک» خود مدّعی است این احادیث بر طبق مبنای شیخین، یا خصوص مسلم، صحیح است و از اینها فوت شده، امّا صاحب «وسائل» احادیثی را که شیخ نوری در «مستدرک الوسائل» آورده اساساً قبول نداشته، نه اینکه از قلم او افتاده باشد. البتّه شاید چیزی در حدود 10% موارد مستدرک باشند؛ مثلاً در كتاب «مستدرک» احادیثی به چشم میخورند که ایشان از «تهذیب» آورده و از قلم شیخ حر افتاده، امّا صاحب «وسائل» بقیّۀ مصادری را که حاجی نوری ـ قدّس الله نفسه ـ در مستدرک خود آورده و از آنها احادیث نقل کرده ـ مثل «دعائم» و «فقه الرضا (ع)» - قبول ندارد. ایشان در اوائل خاتمه که در جلد سیام چاپ آل البیت آمده میگوید: کتابهایی هستند که مشهور نبوده و ثابت نیستند و مؤلّفشان هم ثابت نیست. من از اینها نقل نکردم. سپس در حاشیهای که فقط در چاپ آل البیت آمده 12 کتاب را اسم میبرد. یکی مثلاً «طب الرضا (ع)» و یکی «فقه الرضا (ع)» است [ويوجد الآن أيضاً كتب كثيرة من كتب الحديث غير ذلك، لكن بعضها لم يصل إليّ منه نسخة صحيحة، وبعضها ليس فيه أحكام شرعية يعتدّ بها، وبعضها ثبت ضعفه وضعف مؤلفه، وبعضها لم يثبت عندي كونها معتمدا، وجاء في هامش الأصل والمصححة بعنوان (منه) في أول الفائدة ما نصه: هذه كتب غير معتمدة لعدم العلم بثقة مؤلفيها وثبوت ضعف بعضهم، ولذلك لم أنقل منها شيئا: (1) كتاب مصباح الشريعة، (2) كتاب غوالي لابن أبي جمهور، (3) كتاب المجلي، له، (4) كتاب الأحاديث الفقهيه، له، (5) كتاب إحياء العلوم، للغزالي، من العامة، (6) كتاب جامع الأخبار، (7) كتاب الفقه الرضوي، (8) كتاب طب الرضا (ع)، (9) كتاب الوصية للشلمغاني، (10) كتاب الأغسال، لابن عياش، (11) كتاب الحافظ البرسي، (12) كتاب الدرر والغرر، للآمدي، ( 13 ) كتاب الشهاب، وغير ذلك (وسائل الشيعة، ج 30، ص 159)].
2️⃣خاتمة المستدرك، ج 1، ص 187.
( حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج فقه ۱۳۸۴/۹/۲ )
#اصول
#فقه
#قواعد_عامه
#مکاسب
#قواعد_عامه_در_باب_مکاسب
#اولین_قاعده_عامه
#حدیث_تحف_العقول
#بررسی_دقيق_كتاب_تحف_العقول_و_مولف_آن
#تأمل_مرحوم_حاجی_نوری_در_طبقه_مؤلف