دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- نکات دروس خارج فقه » بحثی پیرامون غلوّ
- مقالات اجتماعی » علوم اعتباری و روشهای واقعگرایانه
- نکات دروس خارج اصول فقه » سعید بن عبدالله اشعری
- نکات دروس خارج فقه » اولین قاعده عامه 14
- نکات دروس خارج فقه » تفاوت قال و روی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » نگاه تاریخی به روایات
- مقالات رجالی ـ فهرستی » خلاصه_بحث
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع پس از شیخ طوسی
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع در بغداد 3
- مقالات رجالی ـ فهرستی » علی بن حارث بکار بن ابی بکر محمد بن شریح الحضرمی
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
1. کراراً عرض کردهام: بزرگان اهل سنت و ائمۀ شأنشان ـ مثل بخاری و مسلم ـ حدیث رفع را قبول ندارند، اما بزرگانی مثل ابنحزم آن را قبول دارند (المحلّى، ج 3، ص 207، قال: ... لقول رسول الله (ص): رفع عن أُمتي الخطأ والنسيان وما استكرهوا عليه) و این حدیث در بینشان خیلی هم سند و طریق و بررسی دارد.
2. ما متن 6 تایی و 4 تایی (عن ربعي، عن أبي عبد الله (ع)، قال: قال رسول الله (ص): عفي عن أُمتي ثلاث: الخطأ، والنسيان، والاستكراه. وقال أبو عبد الله (ع): وفيها رابعة: وما لا يطيقون [النوادر، ص 74، ح 158، و نیز: وسائل الشيعة (الإسلامية)، ج 16، ص 144، ح 4]) و 9 تایی داریم و در «فقه الرضا» استثناءً 8 تایی است (وأروي أنّ الله ـ تبارك وتعالى ـ أسقط عن المؤمن ما لا يعلم، وما لا يتعمّد، والنسيان، والسهو، والغلط، وما استكره عليه، وما اتّقى فيه، وما لا يطيق. أقول ذلك [فقه الرضا: 385]). اهل سنت این متون را کلّاً ندارند.
3. حدیث رفع در «فقیه» بدون سند (وقال النبي (ص): وضع عن أُمتي تسعة أشياء: السهو، والخطأ، والنسيان، وما أُكرهوا عليه، وما لا يعلمون، وما لا يطيقون، والطيرة، والحسد، والتفكر في الوسوسة في الخلق ما لم ينطق الإنسان بشفة [من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 59، ح 132]) و در «خصال» با سند [حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى العطار (رض)، قال: حدثنا سعد بن عبد الله، عن يعقوب بن يزيد، عن حماد بن عيسى، عن حريز بن عبد الله، عن أبي عبد الله (ع)، قال: قال رسول الله (ص): رفع عن أمتي تسعة: الخطأ، والنسيان، وما أكرهوا عليه، وما لا يعلمون، وما لا يطيقون، وما اضطرّوا إليه، والحسد، والطيرة، والتفكر في الوسوسة في الخلق ما لم ينطق بشفة [الخصال، ص 417، ح 9]] ذکر شده. در کتب اصول ما که گفتهاند: «یک جا مرسل گفته و در جای دیگر سندش را ذکر کرده» (سخن صحیحی نیست و) سند حدیث در این دو کتاب ربطی به هم ندارد، هرچند مؤلف هردو یکی است.
4. حدیث رفع 6 تایی یا 9 تایی که از خصائص ماست در کتب شیخ طوسی اصلاٌ ذکر نشده و در «خلاف» حدیثِ متن 3 تایی را به مناسبتی از کتب اهل سنت آورده (الخلاف، ج 1، ص 403، الکلام العمديّ مبطل للصلاة، و...).
5. حدیث رفع در اصول «کافی» وجود دارد و مرسل است (الحسين بن محمد، عن محمد بن أحمد النهدي، رفعه، عن أبي عبد الله (ع)، قال: قال رسول الله (ص): وضع عن أُمّتي تسع خصال: الخطاء، والنسيان، وما لا يعلمون، وما لا يطيقون، وما اضطرّوا إليه، وما استكرهوا عليه، والطيرة، والوسوسة في التفكّر في الخلق، والحسد ما لم يظهر بلسان أو يد [الكافي، ج 2، ص 463، ح 2، باب ما رفع عن الأُمّة]). شیخ شاید 80% فروع «کافی» را آورده، ولی از اصول «کافی» خیلی کم آورده [حدیث «من بلغ» هم ـ مانند حدیث رفع ـ در اصول «کافی» است و شیخ نقل نکرده]. احتمالاً مراجعه نکرده است.
6. حدیث رفع در بین ما سند صحیحش تنها متن «محاسن» است که همان متن 3 تایی اهل سنت است، آن هم به شکلی مشوّه و یقیناٌ هم موردش تقیه است (عن أبيه، عن صفوان بن يحيى، عن أبي الحسن وأحمد بن محمد بن أبي نصر، جميعاً عن أبي الحسن (ع)، قال: سألته عن الرجل يستكره على اليمين فيحلف بالطلاق والعتاق وصدقة ما يملك: أ يلزمه ذلك؟ فقال: لا؛ قال رسول الله (ص): وضع عن أُمتي ما أُكرهوا عليه، وما لم يطيقوا، وما أخطؤوا [المحاسن، ج 2، ص 339، ح 124]). البته در «نوادر» احمد هم پیدا کردیم، ولی بزرگان ما هم از «محاسن» نقل نکردهاند. (حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج اصول فقه ۱۳۹۷/۱۰/۸ )
#اصول
#حدیث_رفع
#متون_مختلف_حدیث_رفع