دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع نزد شیعه
- مقالات رجالی ـ فهرستی » احمد_بن_محمد_یحیی_العطار
- نکات دروس خارج فقه » اولین قاعده عامه 9
- مقالات رجالی ـ فهرستی » یعقوب بن یزید
- مقالات فقهی » امکان تغییر دامنه خمس توسط ولی فقیه
- نکات دروس خارج اصول فقه » جمع بندی کلی مباحث اجماع
- مقالات رجالی ـ فهرستی » توضیحاتی در مورد واژه( اصل)
- نکات دروس خارج فقه » بحثی پیرامون کتب فهرستی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » اختلاف کوفه با قم و بغداد
- نکات دروس خارج اصول فقه » حجیت ظواهر القران
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
در باب حجیت خبر 3 مبنای کلی وجود دارد:
1. حجیت تعبدی که مثل اهل سنت قائلند؛ یعنی معتقدند معیاری را شارع قرار داده (مثلاً راوی خبر عادل باشد) و هرخبری که آن معیار را داشت حجت است؛ چه وثوق به آن خبر حاصل شود و چه نشود. روی این مبنا بحث تعارض امکان دارد؛ چون ممکن است 2 خبر (که مضمونشان با هم تنافی دارد) این ضابطه را داشته باشند. کسی که قائل به حجیت تعبدی است دنبال وثوق نیست (یعنی ولو اطمینان پیدا نشود)، البته منکر این هم نیست که ممکن است خبر ثقه مثلاً 70% وثوق بیاورد. این عده معتقدند آن 20% را که تا رسیدن به اطمینان 90% لازم است (چرا که وثوق 100% هم لازم نیست) تعبد درست میکند. حرف ما هم این است که چه دلیلی داریم آن 20% را قبول کنیم؟ بنای عقلا بر قبول خبر ثقه بود که همان 70% وثوق و اطمینان را آورد و اگر وثاقت نبود به خبر شخص تا 20% وثوق پیدا میشد. وثاقت راوی این را به 70% رساند. مثلاً اگر سند حدیثی صحیح باشد، ولی بزرگان اصحاب ما از آن اعراض کرده باشند میگویید: چون سندش صحیح است تا 70% وثوق میآورد. صحبت در این است که آن 20% را چگونه باید تامین کرد؟
آقای خویی میفرمایند: بنای عقلا آن است که به آن 20% اعتنا نمیکنند. اما اینکه عقلا چنین مبنایی داشته باشند معلوم نیست. مرحوم نایینی معتقد است که این از راه روایات است؛ «فاسمع له وأطع؛ فإنه الثقة المأمون» [الكافي، ج 1، ص 330، ضمن ح 1]. اهل سنت هم که معتقدند از آیۀ مبارکه است؛ "إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا" [الحجرات: 6] که بر اساس آن حجیت خبر عادل ثابت میشود. اخباریها (بر اساس یک روایت واحده؛ یعنی: عن محمد بن الحسن بن أبي خالد شينولة، قال: قلت لأبي جعفر الثاني (ع): جعلت فداك، إن مشايخنا رووا عن أبي جعفر وأبي عبد الله ـ عليهما السلام ـ وكانت التقية شديدة فكتموا كتبهم ولم ترو عنهم، فلما ماتوا صارت الكتب إلينا، فقال: حدثوا بها؛ فإنها حق [الكافي، ج 1، ص 53، ح 15]) قائل به تعبدند، لکن هرخبری که در کتب مشهور باشد.
2. حجیت خبر موثوقٌبه که با تجمیع شواهد وثوق و اطمینان به آن پیدا شود. طبعاً چون وثوق به 2 خبر متعارض امکان ندارد، بر اساس این مبنا اصلاً تعارض بین اخبار به وجود نمیآید.
3. خبر اصلاً حجت نیست و به عنوان دلیل لفظی نمیتوان به آن تمسک کرد. بر این اساس راه ما برای فهمیدن احکام شریعت آن است که ببینیم علما چه گفتهاند و به قول ما ببینیم آیا آن حکم تلقّی به قبول شده یا نه؟ همان که از آن تعبیر به معقد اجماع میشود. این دسته اصلاً به خبر نگاه نمیکنند، هرچند مضمون مطلبی که اصحاب گفتهاند در خبری ـ ولو صحیح ـ هم موجود باشد. به همان که اصحاب گفتهاند (و به این روایت صحیح) به عنوان دلیل لفظی نگاه نمیکنند، به عنوان دلیل لبی نگاه میکنند. (حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج فقه ۱۳۹۷/۱۰/۳)
#اصول
#حجیت
#خبر_واحد
#مبانی_حجیت_خبر_واحد