دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات تاریخی » ویژگیهای حوزه علمیه مدینه در زمان پیامبر(ص)
- مقالات رجالی ـ فهرستی » حدیثه يعرف و ینکر
- نکات دروس خارج اصول فقه » مبانی_حجیت_خبر_واحد
- مقالات تاریخی » چگونه ولایت از امام به فقیه انتقال یافت؟
- مقالات اجتماعی » حکومت اسلامی
- نکات دروس خارج فقه » تاریخ علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » تفاوت علت با حکمت
- مقالات رجالی ـ فهرستی » علي بن عقبة بن خالد الأسدي
- مقالات رجالی ـ فهرستی » حجیت تعبدی خبر چیست
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
1. در بحث دیروز که بهعنوان بحثی فرعی و تبعی وارد آن شدیم هدف این بود که چون 3 مسئلۀ ضد و مقدمۀ واجب و اجتماع امر و نهی را دارای یک ریشه و نهی در عبادات را چیزی دیگر میدانیم و آن ریشۀ واحد هم همان است که آیا مقنّن در مقام جعل ناظر به مقام امتثال هم هست یا نه، مسئلۀ ضد و مسئلۀ اجتماع امر و نهی را مطرح کردیم، نه اینکه این دو مسئله را خلط کرده باشیم.
2. در کیفیت طرح مسئله و فرق بین تعارض و تزاحم هم راه ما بررسی ذات مسئله و با قطع نظر از قائلین در مسئله است، نظیر کاری که در استصحاب انجام دادیم؛ یعنی: در احتمالاتِ تصویر استصحاب 4 احتمال و در استدلال 10 دلیل و در دلیل نهم ـ که اخبار بود ـ 12 احتمال مطرح کردیم. ما مسائل را قطع نظر از قائل مطرح نموده و از زاویۀ عامّشان وارد میشویم. شبیه این روش را ابنرشد در میان گذشتگان دارد. مثلا قبل از ورود در اقوال میگوید: در این مسئله هم قیاس هست و هم خبری ضعیف؛ منهم من رجّح القیاس، ومنهم من رجّح الخبر الضعیف. ما هم بعد از طرح کلی مسئله وارد اقوال میشویم و بعد از روشن شدن ریشهها معلوم میشود فلان قول با ریشههای مسئله نمیسازد و تطابق ندارد. لذا دیروز درصدد توضیح اقوال آقایان نبودیم.
3. دیگر اینکه در ازاله و نماز یک احتمال دیگر هم هست. یک رای کلّی در کلّی بحث هست که در باب عبادات نهی حرمت و عقوبت دارد، ولی معنایش فساد عمل نیست و در باب معاملات، نهی نه تنها دلالت بر فساد نمیکند، بلکه دلالت بر صحت میکند. حتی اگر نهی صریح باشد، چه رسد به اینجا که ضمنی است. ابوحنیفه از کسانی است که معتقدند در مثل «لا تصلّ في الحریر» نهی مستلزم بطلان نماز نیست؛ یعنی: اگر شخص در لباس حریر نماز خواند، عمل حرام انجام داده، ولی نمازش درست است.
4. دربارۀ فرق نهی در عبادات (مثل «صلّ» و «لا تصلّ فی الحریر» که نهی به حصّهای از نماز خورده) و نهی در معاملات و بحث اجتماع امر و نهی (مثل «صلّ» و «لا تغصب» که امر و نهی هرکدام به یک عنوان خورده) ـ که به لحاظ فتوا از همان قرن 1 و 2 این 2 مسئله مطرح بوده ـ 3 نظر مطرح شده است:
الف. ابوحنیفه در هر دو مورد نماز را درست میداند و فرقی بین این 2 باب نگذاشته، معتقد است چه شخص در دار غصبی نماز بخواند و چه در حریر در هر صورت نمازش درست است.
ب. رای تقریباً شایع بین اصولیین آن است که در هر دو صورت نهی از نماز هست و نهی مستلزم بطلان نماز است. در عبارات سید مرتضی هم ظاهرش این است که فرقی بین این 2 نگذاشته.
ج. معتقدند این 2 مسئله 2 باب است و در اجتماع امر و نهی هم 2 قول وجود دارد: عدهای قائل بودند نماز درست است، اما در میان شیعه از زمان شیخ طوسی تقریباً قائل بودند نماز باطل است و ایشان در این باره ادعای اجماع بین شیعه میکند و تا زمان ما تقریباٌ رای شایع همین است، اما در نهی در عبادات مسلم میگرفتند که عمل باطل است. اما هم از قدمای شیعه و هم از متاخرین ایشان و هم از معتزله داریم کسانی که بین این 2 فرق گذاشته و در اجتماع امر و نهی نماز را صحیح و در نهی در عبادت باطل میدانستند.
بحث این است که آیا این 2 مسئله یکی هستند یا دو تا؟ از عجایب کار این است که مرحوم فضل بن شاذان (متوفای 260 هجری) در میان علمای ما لااقل اولین کسی است که این 2 باب را جدا کرده. سید مرتضی که در حدود 200 سال بعد از ایشان است آن دو را یکی گرفته و الآن هم از مسلمات اصولیین ما این است که 2 تا هستند. فضل هم موضوعاً جدا کرد و هم حکماً. او معتقد بود در نهی در عبادات حرمت و فساد میآورد، ولی در اجتماع امر و نهی گفت: عمل حرام است، ولی باطل نیست. (حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج فقه ، 1۳۹۷/۹/۱۴ )