دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- مقالات حوزوی » مروری بر حیات علمی آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته
- مقالات تاریخی » قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- مقالات رجالی ـ فهرستی » هیئت جعلی رساله حقوق امام سجاد(ع) و عدم جعلی بودن مفردات آن
- مقالات فقهی ـ حقوقی » ظرفیت «فقه ولایی» در نیازهای حکومتی مغفول مانده است/ اثرگذاری فقه ولایی بر مباحث اصول
- مقالات رجالی ـ فهرستی » ورود رساله جعلی ذهبیه به اسانید شیعه
- مقالات حوزوی » شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » محمد بن قیس
- نکات دروس خارج اصول فقه » مشکلات ما در علم رجال
- نکات دروس خارج اصول فقه » اصول قاعده اصل
مقالات تصادفی
- مقالات حوزوی » شیوة استنباط فقهی آیتالله بروجردی در گفتگو با آیت الله سید احمد مددی
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع در بغداد 3
- نکات دروس خارج فقه » وضع ثیاب من لا یرجوا نکاحا
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع در بغداد 1
- نکات دروس خارج فقه » بحثی پیرامون غلوّ
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- نکات دروس خارج اصول فقه » اجماع در بغداد 5
- مقالات رجالی ـ فهرستی » بررسی کتب :
- نکات دروس خارج اصول فقه » حجیت خبر آیة نباء
مقالات پربازدید
- مقالات حوزوی » بررسی شیوهی استنباط فقهی و سیرهی عملی آیتالله بروجردی
- مقالات حدیثی » اعتبار توقیع مبارک «أما الحوادث الواقعة»
- مقالات فقهی » «لهو، لعب و لغو»
- مقالات تاریخی » از شیخ بهایی توقع بیشتری بود
- مقالات رجالی ـ فهرستی » جایگاه علمی فضل بن شاذان و رساله علل الشرایع ایشان
- مقالات تاریخی » موقعیت شیخ انصاری در تاریخ علوم دینی
- مقالات فقهی » استناد فقهی به (تحف العقول)در بوته نقد و بررسی
- مقالات اجتماعی » «نگاهی به دریا» مقالات و مباحث آیتالله سید احمد مددی موسوی
- مقالات حدیثی » تدوين حديث-1 و2
- مقالات اجتماعی » برخی از روایات پوشش و حجاب را نمی فهمیم!
درجات_حدیث
حدیث_رفع
یکتب_و_لا_یحتج_به
بحثی مهم در مورد میزان اعتبار و ارزش احادیث
گاهی میگفتند یک حدیث -یکتب و یحتج به- گاهی میگفتند یُکتب حدیثه و لا یُحتج به،و یا یکتب حدیثه شاهدا ،لا یکتب الا علی جهة التعجب،لا استحل لکم ان تروی عنی
این مطلب در میان اهل سنت کاملا متعارف بوده است و در میان علمای ما این اصطلاح نیست لکن این مطلب عرف دقیق علمی است که یکتب و لا یحتج به
مثل مسند احمد که پسرش استدراک دارد و اضافات دارد
روایاتی که پسرش استدراک دارد عن ابیه هست از خود احمد ولی خود احمد که این روایات را به پسرش گفته در کتابش نیاورده است
پدر قبول نداشته ولی عبدالله پسرش به عنوان زیادات آورده است
در حدیث رفع
ما قبول می کنیم که احمد جزو مشایخ اجازه است و ثقه هم است اما میراث هایی را که نقل کرده است در حد احتجاج نیست اما در حد کتابت هست
در همین سعد بن عبدالله مرحوم شیخ عبارتی دارد قال ابن بابویه: الا کتاب المنتجبات فإنی لم اروها عن محمد بن الحسن (ابن الولید) الا اجزاءَ قرأتُها علیه و أعلَمتُ (علامت گذاشتم)علی أحادیث التی رواها محمد بن موسی الهمدانی و قد رویتُ عنه کلَّ ما فی المنتجبات مما أعرف طریقه من الرجال الثقات
حال ممکن است احمد بن محمد بن یحیی العطار کل این کتاب را نقل کرده باشد و آثاری را نقل کرده که مرحوم صدوق قبول نداشته مثل همین جا که علامت گذاشته است
مرحوم صدوق نقل نمی کند و از طرفی استادش احمد نقل میکند و مرحوم صدوق از طریق احمد نقل میکند اما یُکتب و لا یُحتج به ،در حد کتابت است ولی در حد احتجاج نیست دلیل این مطلب این است که خود مرحوم صدوق این حدیث را در کتاب فقیه که کتاب احتجاج ایشان است نیاورده است
وثاقت احمد با یُکتب و لا یحتج به، تنافی ندارد
مرحوم صدوق در دو کتاب خودش این روایت را آورده ولی در فقیه این روایت را نیاورده است و از طرفی در کتاب فقیه به این روایت نیاز داشته و روایتی مرسل را آورده ولی این روایت را نیاورده است مرحوم کلینی هم کتاب سعد را در اختیار داشته ولی این روایت را از ایشان نیاورده است
خلاصه از نقل احمد عطار صدوق متوجه شده است که این روایت در کتاب سعد بوده است و لذا نقل کرده است اما در حد احتجاج نیست